Har man købt en plastikpose i en af Coops butikker for nylig, har man måske bemærket, at posen ser anderledes ud.
Det skyldes, at Coop har lanceret en ny type plastpose, en såkaldt T-shirt-pose, som i disse uger bliver rullet ud i flere af Coops butikker. Det sker som led i en forenklingsproces af hele posesortimentet.
Sådan skriver Coop Danmark i en pressemeddelelse.
Den nye pose er tyndere end tidligere bæreposer, fordi der anvendes mindre plast i designprocessen. Nærmere bestemt 290 ton plast om året. Alligevel løser posen kundens behov for at fragte sit indkøb hjem fra butikken. Og den store reduktion i brugen af plast giver en tilsvarende reduktion i CO2-udledningen i produktionen af poserne på 545 ton CO2 om året. Og så er posen lavet af 90 procent genanvendt plast.
Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop, siger:
”Hvis man skal perspektivere det lidt, så svarer den årlige CO2-reduktion til udledningen fra en almindelig familiebil, der kører 104 gange rundt om jorden. Så det er bestemt ikke småting.”
Fald i salget af bæreposer
Salget af bæreposer er faldende i Coop, og den udvikling tilskriver Thomas Roland dels de senere års afgiftsstigninger på plastikposerne og dels, at Coop opfordrer kunderne til at bruge genbrugsposer eller egne indkøbsnet i stedet for at købe nye plastikposer.
”Men vi ved også, at der stadig er mange kunder, der forsat har behov for at købe en plastikpose. Så Coop holder fast i også at sælge bæreposer i plastik, og så gør vi, hvad vi kan, for at designe dem med så lidt plast som overhovedet muligt,” siger Thomas Roland.
Den nye bærepose lander i de fleste Coop butikker i løbet af marts.