Forestil dig, at du står ved køledisken i Netto for at hente mælk og brød – og samtidig lige kan smide en vibrator eller dildo i kurven.
Fra denne uge har Salling Group, som ejer Netto og Bilka, nemlig valgt at gøre sexlegetøj til en fast del af sortimentet i deres butikker.
Skridtet mod at inkludere intime produkter på hylderne afspejler en voksende tendens i Danmark, hvor emner som selvforkælelse og seksuel velvære er blevet mere almindelige og accepterede.
Efterspørgsel på intime produkter
Nonfoodchef i Netto, Anette Bøgh, fortæller, at beslutningen kommer som svar på kundernes ændrede syn og efterspørgsel inden for intime produkter:
“Vi har også i mange år solgt kondomer og glidecreme, og vi har set, at forbrugerne har rykket sig rigtig meget på det her område.”
Det skriver DR.
Samarbejdet med den danske online sexshop Sinful har gjort det muligt for Salling Group at vælge et varieret udvalg, der nu er tilgængeligt både i fysiske butikker og online.
I Netto tilbydes fire varianter af sexlegetøj, mens Bilka har hele 45 forskellige produkter – og endnu flere kan findes på Føtex’ og Bilkas webshops.
Hensyn til børn
Den nye varekategori er dog ikke placeret lige ved kassen.
Produkterne er stillet i voksenhøjde og pakket diskret ind, så kunder kan handle i en tryg atmosfære.
Julia Lahme, livsstilsekspert, ser det som et positivt skift: “Man oplever ikke længere sexlegetøj som noget odiøst eller skamfuldt. Det er en dagligvare på linje med hygiejnebind eller toiletpapir.”
Salling Group håber, at tiltaget vil normalisere opfattelsen af sexlegetøj som en del af den personlige velvære, ligesom med hudpleje og andre selvplejeprodukter.