Dagligvarepriserne er steget markant gennem de seneste år.
Derfor har de danske forbrugere fået nye vaner, og nu er blikkene rettet mod de billige alternativer og gode tilbud.
De store dagligvarekæder mærker tydeligt tendensen, da de oplever, at egne private label-varer begynder at vinde frem på bekostning af dyrere mærkevarer.
Blandt andet har Rema 1000 bemærket en markant ændring i kundernes indkøbsvaner.
Ifølge Jonas Schrøder, der er pressechef i Rema 1000, er der sket en stor forskydning i forbruget, og flere kunder vælger nu kædens egne mærker, Rema 1000 og Gram Slot, fremfor de traditionelle mærkevarer.
"Det er et helt vildt skifte, vi ser for tiden. Der er store forskydninger i forbruget," har han udtalt til B.T.
Coop og Salling Group melder ud
Hos Coop, der står bag blandt andet Brugsen, Kvickly og 365discount, er udviklingen også blevet bemærket.
Det fortæller informationsdirektør Jens Juul Nielsen til B.T.
"I det omfang, at prisforskellen til vores egne mærker bliver for stor, så ser vi, at kunderne køber flere af vores egne X-tra, Coop, Irma og Änglamark-varer," siger han og understreger, at Coop derfor vil satse endnu mere på deres egne mærker i fremtiden.
Også Salling Group, som driver Føtex, Bilka og Netto, oplever, at deres kunder i stor stil vælger private label-produkter.
Pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen opfordrer mærkevareproducenterne til at reagere, så forbrugerne igen kan være med:
"Det er jeg sikker på, at vores mærkevareleverandører også bemærker, så vi kan kun gentage vores opfordringer om, at de også begynder at bidrage til at få priserne ned, for det er fortsat dyrt at være forbruger i Danmark," siger han.