El-direktør går i flæsket på Norlys: "Jeg kan sådan set godt forstå panikken"

Af: Lucas Andreas

|

15/11/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Direktøren skyder med skarpt mode energi-mastodonten Norlys.

Lige nu læser andre også

På lidt mere end et år har Norlys mistet omkring 40.000 kunder i sin elforretning. Det svarer til, at op mod 90 elkunder vender det gamle energimonopol ryggen hver eneste dag.

Det skrev Finans.dk tidligere på året.

Derfor er det heller ikke overraskende, at alle kneb bliver taget i brug, når energimastodonten skal forsøge at stoppe blødningen af kunder. 

Sådan lyder det nu fra Helal Jan, adm. direktør i det Fredericia-baserede energiselskab Grøn Elforsyning, i en pressemeddelelse efter Fredericia Dagblad i weekenden kunne fortælle, at Norlys på vegne af 11 kunder har anmeldt Grøn Elforsyning til Forbrugerombudsmanden.

Anmeldelserne har efter alt at dømme bidraget til, at Grøn Elforsyning for to uger siden blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for – ifølge Forbrugerombudsmanden – ikke at have gyldigt samtykke til at kontakte 27 forbrugere. 

"Jeg kan sådan set godt forstå panikken på direktionsgangen i Silkeborg. I mere end et halvt århundrede har de gamle energimonopoler kunnet diktere elprisen, uden forbrugerne har kunnet gøre noget.

Med opblomstringen af det frie marked kan forbrugerne nu pludselig svare med fødderne, og det gør de så i stor stil. Forbrugerne gider naturligvis ikke betale overpris for et produkt, som de kan få for nul øre i tillæg hos os – og hvor intet er skjult for kunden," siger Helal Jan.

Får flere kunder end Norlys mister

Ifølge weekendens artikel i Frederica Dagblad, har Norlys alene i 2024 modtaget mere end 100 henvendelser fra kunder, hvor Grøn Elforsyning nævnes med navn.

Henvendelserne går ifølge Mads Brøgger, direktør for energidelen i Norlys, på, at Grøn Elforsyning ”udøver aggressiv, uetisk og decideret usand markedsføring.”

Det er dog kun 11 af henvendelserne, der har fået Norlys til at klage til Forbrugerombudsmanden.

"Det kunne være interessant at kende indholdet af de 100 henvendelser. Sandheden er jo nok lidt mere nuanceret end det, som energidirektøren giver udtryk for i avisen. En del af henvendelserne kunne jo reelt også bare handle om, at kunderne kontakter Norlys med en undren over, hvordan det kan være, at de kan få tingene markant billigere hos os," siger Helal Jan og fortsætter:

"Uden at sige for meget, kan jeg konstatere, at Grøn Elforsynings daglige tilgang af kunder tilsyneladende er større end det, som Norlys mister. Samtidig er Grøn Elforsynings Truspilot-score en af markedets bedste – og dobbelt så god som Norlys’ – så et eller andet må vi jo gøre rigtigt," siger Helal Jan.

Direktøren undrer sig i øvrigt over, at Fredericia Dagblad i weekendens artikel vælger at bruge Norlys som kilde uden at nævne det faktum, at Norlys i september blev idømt en bøde på tre millioner kroner for vildledende markedsføring i en sag om lovet rabat hos et forsikringsselskab.

Anbefalet til dig