Elbilskunderne udebliver: Nu vil de lukke stor fabrik

Af: Lucas Andreas

|

11/07/2024

Nyheder
Ovu0ng / Shutterstock.com
Ovu0ng / Shutterstock.com
Fabrikken beskæftiger 3000 medarbejdere og producerer årligt 50.000 biler af modellen.

Lige nu læser andre også

Det har aldrig været nogen hemmelighed, at bilmarkedet flytter sig med pendulfart, og at det for producenterne gælder om at følge med udviklingen, hvis de ikke vil falde bagud.

For tiden gælder det mere end nogensinde før, for siden elbils markedet for alvor begyndte at blomstre har udviklingen ikke set sig tilbage - før nu.

Flere bilproducenter oplever i øjeblikket en ændring i efterspørgslen, hvor interessen for elbiler falder, mens benzin- og dieselmodeller igen tiltrækker opmærksomhed fra kunderne.

En markant udvikling, eftersom langt de fleste bilproducenter har satset stort på elbilerne og flere har meldt om en komplet udfasning af forbrændingsmotoren.

Audi tager drastisk beslutning

Satsningen på elbiler er i øjeblikket ved at få konsekvenser for Volkswagen-koncernen, der nu overvejer drastiske skridt for at tilpasse sig markedets skiftende behov.

Især Audi, en af VW-koncernens førende mærker, står over for udfordringer.

I Bruxelles, Belgien, hvor op til 50.000 Audi Q8 e-tron og Q8 e-tron Sportbacks produceres årligt, er omkring 3.000 arbejdspladser truet, da fabrikken risikerer at blive lukket.

Det fortæller Audi i en pressemeddelelse.

Audis Q8 e-tron er den største bil i Audis elbils-serie, som også inkluderer Q4 og den nye og mere prisvenlige Q6, som ved introduktionen har skabt konkurrence inden for Audis eget sortiment, hvilket har gjort det endnu sværere at sælge det dyrere flagskib.

Første gang nogensinde

Audi står dermed over for en betydelig udfordring, og hvis fabrikken i Belgien lukker, vil det være første gang siden 1988, at VW-koncernen tager et sådant skridt.

Ikke engang under Dieselgate-skandalen var der behov for så drastiske tiltag.

Overgangen til elektrificering har været en dyr proces med store investeringer i både udvikling og produktion, og nu ser det ud til, at omkostningerne overstiger fordelene flere steder.

Audi har tidligere annonceret en fuld satsning på elbiler fra 2026, men i vinter besluttede de at ændre kurs. I stedet for at introducere en række elbiler hurtigt efter hinanden, vil Audi nu sprede lanceringen over længere tid. Samtidig vil de fokusere på nye modeller med forbrændingsmotorer og plug-in hybrider.

Ifølge Audis topchef, Gernot Döllner, er denne justering nødvendig for at imødekomme den aktuelle markedssituation.

Anbefalet til dig