Det sker den 4. september
Aarhus lægger op til en markant hyldest af Jørgen Leth, der døde i september 2025, 88 år gammel.
Under årets Aarhus Festuge bliver der afholdt et nyt gadecykelløb til ære for den tidligere cykelkommentator, forfatter og filminstruktør. Det fortæller Seniornews.
Arrangementet, der har fået navnet “Jørgen Leths mindeløb”, finder sted 4. september med start på Ingerslevs Boulevard i Frederiksbjerg.
Det er foreningen Aarhus Cyklebane, der står bag initiativet.
Fokus på både elite og bredde
Mindeløbet bliver tilrettelagt som et gadeløb på højt niveau for eliteryttere. Samtidig bliver der arrangeret motionsløb og cykelløb for børn, så både amatører og familier kan deltage.
“Målet er, at vi kan skabe en folkefest og samtidig fortsætte vores hyldest af Jørgen Leth og det store arbejde, han har gjort for både cykelsporten i Danmark og for Aarhus Cyklebane,” siger Frederik Muff, løbsansvarlig i Aarhus Cyklebane.
Ifølge arrangørerne er ambitionen at kombinere sportsligt niveau med bred deltagelse og lokal forankring.
Tæt forbindelse til Aarhus
Jørgen Leth var født i Aarhus og havde gennem livet en særlig tilknytning til byens cykelmiljø.
Han besøgte ofte Aarhus Cyklebane i Marselisborgkvarteret, som fungerede som centrum for banecykling frem til lukningen i 2024.
Mindeløbet bliver dermed også en måde at videreføre arven fra det miljø, som Leth selv var en del af.
Aarhus Kommune bakker op om arrangementet og fremhæver det som et eksempel på, hvordan kultur og idræt kan samle mennesker.
Løbet bliver afviklet som et non-profit arrangement, hvor overskuddet blandt andet skal gå til talentudvikling i Aarhus Cyklebane.