Det er snart et år siden, at en af de mest forfærdelige togulykker skete i Danmark. Nu er der endelig kommet svar på årsagen.
Låsemekanismen misligholdt
I den nye rapport fra Havarikommissionen bliver det afsløret, at det var låsemekanismen der var problemet, og som forsagede ulykken, da den ikke var blevet vedligeholdt. Det skriver TV2.
Togulykken fandt sted 2. januar i år, på Storebæltsbroen, og kostede hele otte menneskeliv. Derudover blev 16 blev kvæstet, da DSB-lyntoget kolliderede med et godstog på Storebæltsbroen.
I rapporten konkluderer man, at sættevognstraileren var sat med hovedbolten i skamlen, men man havde ikke låst skamlen, og Havarikommissionen skriver, at låsningen er årsagen til at sættevognstraileren fra godsvognstoget kunne ryge af og kollidere med med lyntoget. Samtidig viser rapporten, at vedligeholdelsen af låsemekanismen var i orden, men at tilbehøret til låsemekanismen ikke var blevet vedligeholdt. Man skal ifølge fabrikanten smøre lukkemekanismen, men det var ikke blevet gjort.
Den nye rapport kan læses i sin helhed her.