I henhold til dagligvarepriser i Danmark har en nylig undersøgelse fra B.T. vist, at forskellene mellem de største kæder er forbløffende små. Dette har ledt til spekulationer om, hvorvidt dette fænomen afspejler en sund konkurrence, eller om der skjules noget for de danske forbrugere.
Midt i denne debat finder vi 365 Discount, Rema 1000 og Netto.
Disse kæder demonstrerer en næsten identisk prisstruktur, hvor forskellen på deres samlede priser i det seneste pristjek var minimal. For eksempel kostede en kurv med 34 varer 574,40 kroner hos 365 Discount, hvilket kun var ører billigere end hos Rema 1000 og Netto.
Det skriver B.T.
Dette tætte løb i priser har vakt undren hos forbrugerne.
Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom ved Forbrugerrådet Tænk, forklarer dynamikken bag sådanne tætte priser:
"Når priserne ligger meget tæt, kan det faktisk både være udtryk for, at der er høj konkurrence, men det kan også være udtryk for lav konkurrence", siger han.
Han sammenligner situationen med brændstofmarkedet, hvor virksomhederne hurtigt justerer priserne i forhold til konkurrenterne, hvilket fjerner incitamentet for større prisreduktioner.
På den anden side forsvarer dagligvarekæderne deres prissætning som et bevis på intens konkurrence. Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, svarer på kundernes spekulationer om 'ugler i mosen' ved at sige følgende:
"Intet kunne være mere forkert. Det er netop udtryk for en benhård konkurrence på et marked, hvor der er alt for mange butikker i forhold til antallet af kunder. Derfor følger de forskellige kæder og konkurrenter hinandens priser på dagligt niveau og retter priser ned, når konkurrenter gør det."
Ifølge informationsdirektøren er der altså ingen 'ugler i mosen'.