Desværre er det blevet sådan, at man skal være på vagt, når man tager en smartphone i hånden.
I og med at vi befinder os i en digital tidsalder, kan det godt betale sig at være på dupperne over for de forskellige fælder, som svindlere lægger ud.
Selvom der ofte bliver advaret imod diverse svindelnumre, hænder det alligevel, at uskyldige borgere bliver snydt.
Derfor gælder det også om at spidse ører, når der udsendes en advarsel via 'Mit digitale selvforsvar' - og det er netop sket.
Bruger MitID til at snyde dig
"Vi oplever i øjeblikket et usædvanligt højt antal henvendelser om falske sms’er, hvor afsenderen udgiver sig for at være Nets."
Sådan skriver Nets i den netop udsendte advarsel.
Disse svindelbeskeder påstår typisk, at:
Du skal bekræfte eller opdatere dine betalingsoplysninger
Dit kort eller NemID/MitID er blevet spærret
Der er mistænkelig aktivitet på din konto
Alt dette er fup. Formålet er udelukkende at narre dig til at afgive personlige eller følsomme oplysninger. Derfor bør du naturligvis aldrig klikke på links i sms’er eller mails, hvis du er det mindste i tvivl om afsenderens troværdighed.
Jeg har modtaget beskeden - hvad gør jeg?
Er du én af de mange, der har modtaget beskeden? Hvis du er usikker på, om beskeden er ægte, så kontakt Nets direkte via deres officielle hjemmeside eller kundeservice.
Har du allerede oplyst personlige eller betalingsoplysninger, bør du straks kontakte din bank og eventuelt spærre dit kort.
Såfremt du ikke har reageret på beskeden, kan du blot slette den og blokere afsenderen.