Mens unge bruger flere timer dagligt på deres smartphones, afslører det digitale skift en alvorlig mangel på færdigheder indenfor PC håndtering. De kan lynhurtigt redigere en dansevideo, men til gengæld har de svært ved at navigere i grundlæggende computeropgaver som tekstbehandling og filhåndtering. Det skriver det franske medie Presse-citron.
Smartphones overtager
Den digitale revolution har ændret, hvordan unge bruger teknologi. Smartphones er blevet den foretrukne enhed, hvorfra alt bliver ordnet, og med det intuitive design og den nemme adgang til sociale medier og underholdning forstår man det udmærket - men det har en bagside. "Forældre giver ofte deres børn en skærm for at underholde dem, men de lærer sjældent at bruge værktøjer som tekstbehandling eller filhåndtering," siger Yasmine Buono, specialist i digital uddannelse.
Denne udvikling skaber en skævvridning mellem de unges digitale forbrug og deres evne til at bruge værktøjer, der er essentielle for både uddannelse og arbejdsmarkedet.
Sociale skel forværrer udfordringen
I mange husholdninger er smartphones ofte den eneste digitale enhed. De er billigere end computere og opfattes som mere nødvendige for social interaktion. Men konsekvenserne er tydelige: nogle elever stifter først bekendtskab med en computer i gymnasiet.
Skolerne forsøger at udfylde dette hul, men ressourcerne er ofte utilstrækkelige. "Selv på privatskoler oplever vi elever, der ikke ved, hvordan man bruger en computer," forklarer Cécile Cathelin, lærer og specialist i digitale værktøjer.
På vej mod arbejdsmarkedet
Konsekvenserne af denne mangel viser sig tydeligt, når unge træder ind på arbejdsmarkedet. "Korte og uformelle e-mails uden høflige formuleringer, ukomplette vedhæftninger og manglende forståelse for professionelle værktøjer er blevet almindelige," siger eksperterne.
Manglen på traditionel IT-undervisning forværrer problemet. Grundlæggende færdigheder som præsentationer og filstyring anses for givet, men bliver sjældent lært.
Eksperter opfordrer til at genindføre IT-kompetencer som en del af skoleundervisningen. "Vi har brug for professionelle fra den digitale verden til at lære elever de færdigheder, der kræves for at klare sig i fremtidens arbejdsmarked," understreger Cathelin.