Ernæringsekspert advarer: Dette kan din trang til forskellige fødevarer betyde for dit helbred

21/6/22 08:29

Naja Radik

Foto: Shutterstock
Trang efter mad, er en almindelig følelse og kan ofte få os til, at putte hånden i kagedåsen en tand for mange gange. Men der kan faktisk være gode forklaringer på, hvorfor trangen opstår.

Eksperter har advaret om, at disse kvaler med sult faktisk kan skyldes alvorlige helbredsproblemer. 

Ernæringsekspert Signe Svanfeldt fra Lifesum siger, at folk for det meste higer efter kalorieholdige fødevarer, der er er rige på sukker, mættet fedt og natrium, som ofte ikke er rige på næringsstoffer. Det skriver The Sun.

Signe forklarer, at længslen efter en bestemt snack, kan ske af flere årsager, herunder hvis du har for mange begrænsninger på din kost. 

Hun siger også, at det at spise for lidt i løbet af dagen, ubalancerede måltider og mangel på søvn alle kan føre til trangen. 

Rødt kød

Signe siger, at hvis du finder dig selv længes efter rødt kød, som bøf, lam, svinekød og kalvekød, så kan det skyldes lavt jern niveau. 

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du begrænser mængden af rødt kød i din kost på grund af forbindelser til tarmkræft.

Hvis du vil have et alternativ på andre gode kilder til jern, kan tofu, bønner og fuldkornssurdejsbrød anbefales.

Vin

Ernæringseksperten Laura Hughes siger, at mens alkohol er vanedannende af mange grunde, både fysiske og psykiske, er der en anden grund til, at du måske længes efter det glas vin efter arbejde.

Dette kan skyldes dårlig blodsukkerregulering. 

Hun forklarer, at vin er en af de mest sukkerholdige drikkevarer. 

Dette kan være farligt for dem, der leder efter en snack, som følge af lavt blodsukker. 

Om det enten er at springe måltider over eller at spise en sukkerholdig og ubalanceret kost. 

Laura siger også, at stress påvirker blodsukkerreguleringen og at det kan øge fristelsen yderligere. 

Laura foreslår, at i stedet for at gå direkte efter flasken, så skal du bruge et øjeblik på, at finde en nærende snack, som en hel havrekage, et æble dyppet i peanutbutter eller et par stykker mørk chokolade (som også fremmer “feel-good-hormoner” uden behov for alkohol), med en håndfuld usaltede nødder. 

Hun mener at trangen efter vinen, burde være forsvundet efter en anden nærende snack.

Pizza

De fleste mennesker elsker kulhydrater, uanset om det er pizza, pasta eller et stykke toastbrød.

Laura siger, at disse fødevarer er utroligt glukoseholdige, så sukker, vin og kulhydratsbehov går ofte hånd i hånd.

Hun forklarer, at du måske har lyst til disse fødevarer, hvis du er træt, da de er hurtige energikilder.

Laura siger: 

“Trangen kan dukke op, når du springer måltider over, på en restriktiv diæt, kompromitterer din søvn og har brug for ekstra brændstof, eller kommer ned efter at have været høj på sukker og på en “blodsukker rutsjebane”. 

Laura forklarer, at du måske også har lyst til en lækker pizza, hvis du føler dig lidt nede i kulkælderen.

Det skyldes, at raffinerede kulhydrater ikke blot øger “feel-good-hormoner” (serotonin) og får os til at føle os mere motiverede (dopamin), men hjælper os med, at absorbere aminosyren, tryptofan, hvilket letter produktionen af både serotonin og søvnfremkaldende melatonin.

Koffein

Hvis du har svært ved, at gå forbi kaffekanden på arbejde, uden at skulle have noget, er der en god chance for, at du kan være afhængig af koffein. 

Laura siger, at hovedårsagen til, at du længes efter koffein skyldes dehydrering. 

“Vand er nøglen til alle kropslige processer, herunder stofskifte og energi. Når vi er dehydrerede, kan vi ofte føle os trætte og træge, hvilket udløser kaffe trangen.” 

Hun råder til, at næste gang du overvejer en fjerde kop kaffe, skal du vælge et par glas vand (sigt efter to liter vand dagligt) og se, om du stadig føler dig helt så træt. 

Slik og kager

Selvom du måske ikke er i stand til at stoppe med, at tænke på den smukke cupcake du så, siger eksperten at længslen efter den, faktisk kun er i dit hoved. 

Hun forklarer, at behovet for den slags fødevarer er drevet af bestemte neurotransmittere (kemiske budbringere i din hjerne), som også fungerer som hormoner.

Hvis serotoninen falder, kan sukker midlertidigt øge det, hvilket får dig til, at få det bedre.

Når dit stresshormon (kortisol) er stigende, er du drevet mod sukkerholdige, overlevelsesfremmende fødevarer, der bidrager til ængstelig spisning.

Hun sagde, at der er tre hovedårsager til, at du har en sød tand:

  • du har ikke tanket ordentligt op

  • du kommer ned fra at have været høj på sukker

  • du er afhængig

Hvis nogen af disse lyder som dig, så siger eksperten, at jo mere du holder dig væk fra sukkerholdige fødevarer, jo mere vil dine neurotransmittere genbalancere og jo mindre vil du opleve sukkertrangen. 

“I stedet skal du ikke springe måltider over, men der imod fylde op med afbalancerede fødevarer, som fiberrige fuldkorn, hele, friske frugter og  grøntsager, sunde fedtstoffer som avokado og nødder og magre kilder til protein som alle bremser frigivelsen af glukose i dit blod og stabiliserer både din energi og trang.” 

Chips 

Hvis du ikke vil have andet end en pose chips, kan det ifølge Signe skyldes, dehydrering eller en meget sjælden natriummangel. 

Andre gode kilder til hydrering omfatter vand, danskvand eller fødevarer der indeholder vand. 

Hvis du vil have et mere nærende alternativ til chips, til at bremse din salttrang, så prøv med oliven, pickles og grøntsager med en fedtfattig græsk yoghurt dip. 

Chokolade

De fleste af os elsker en lille smule chokolade af og til, men hvis du ønsker det hele tiden, siger Signe, at dette kan skyldes lave niveauer af magnesium.

Andre gode kilder til magnesium omfatter mørke bladgrøntsager, bønner, linser og nødder.

Is

Når temperaturerne bliver varmere, kan lysten til en is hurtigt melde sig. 

Men hvis du vil have en is hele tiden, så kan det skyldes lavt niveau af kalk. 

Som et alternativ siger Signe, at andre gode kilder til kald omfatter mørke bladgrøntsager, fedtfattig græsk yoghurt og tofu.

Læskedrikke

Trang til sodavand kan skyldes dehydrering siger eksperten.

Hvis du finder dig selv længes efter en sodavand, så vælg vand, danskvand eller fødevarer der er rige på vand, som eksempelvis meloner, appelsiner, jordbær, salat og agurk, foreslår hun.