Ernæringsekspertens råd: Sådan undgår du oppustethed

22/6/22 12:53

Naja Radik

Foto: Shutterstock
Oppustethed kan være en reel smerte i tarmen, men en ernæringsekspert har listet præcis, hvilke fødevarer der skal undgås for, at bremse den frygtede følelse af, at maven næsten er ved at eksplodere.

Ifølge analyser, påvirker oppustethed mere end 25 procent af den danske befolkning.

For mange er det generelt et kortsigtet problem, men for dem, der er mere følsomme og døjer med regelmæssig oppustethed, har en ekspert nu identificeret nogle vigtige fødevarer, for at undgå eller begrænse, ubehaget i maven.

Oppustethed refererer til en følelse af fylde, tryk eller luft i maven. 

Ernæringsekspert Gabrielle Fondaro afslørede til Express, hvilke fødevarer der sandsynligvis vil forårsage oppustethed og hvilke fødevarer der kan hjælpe med, at reducere udvidelsen af maven.

Hun forklarede, at folk, der har tendens til, at lide af overdreven oppustethed, bør holde sig væk fra FODMAPs. 

Betegnelsen FODMAP står for Fermentable Oligo-, Di-saccharider, mono-saccharider og polyoler. 

Det er visse typer af kulhydrater, heraf sukkerarter, stivelse og fibre i fødevarer.

Undersøgelser har vist stærke forbindelser mellem FODMAP og fordøjelses symptomer som luft i maven, oppustethed, mavesmerter, diarré og forstoppelse.

Low FODMAP diæter, kan give bemærkelsesværdige fordele for mange mennesker med almindelige fordøjelsesforstyrrelser. 

Fondaro fortsatte med at sige: 

“FODMAPs kan gære inde i din tarm og trække vand ind i fordøjelseskanalen og dermed forårsage oppustethed.”

“Ikke alle er følsomme over for FODMAPs, men hvis du ofte oplever oppustethed, kan det være en god ide, at begrænse den mængde du spiser.”

Nogle af de højeste FODMAP fødevarer, der kan gøre dig oppustet, omfatter: 

  • Honning

  • Mælk eller andre mejeriprodukter der indeholder laktose

  • Hvidløg og løg

  • Blomkål, svampe, artiskokker, avocadoer og bønner

  • Abrikoser og andre udstenede frugter

  • Æbler og tørrede frugter

  • Hvede

  • Cashewnødder og pistacienødder

Hvis en persons kost, er fyldt med disse fødevarer, kan de overveje at bytte dem ud med fødevarer, der faktisk kan mindske oppustethed. 

Fødevarer, der er i den nedre ende af FODMAP skalaen, og som derfor kan mindske oppustethed, omfatter: 

  • Bananer, vindruer

  • Peberfrugt, spinat, gulerødder, agurker og tomater

  • Blåbær

  • Havre, quinoa, ris

  • Kartofler

  • Mandelmælk

Mens den slags mad, en person spiser, spiller en stor rolle i processen for oppustethed, afslørede hun også, at det, at spise mad for hurtigt også kan forårsage oppustethed.

Fondaro sagde: 

“At spise hurtigt og indtage luft, mens man sluger sin mad, kan føre til oppustethed, især hvis der spises et stort måltid.”

“Slugt luft udvises normalt i bøvser, før den når tarmene, hvor det kan forårsage oppustethed, men hvis du bemærker, at du bøjer dig meget efter dine måltid og føler dig oppustet og fuld af luft i maven et par timer senere, vil det helt klart hjælpe, hvis du sætte farten ned når du spiser.”

Hun rådede:

“En god måde, at reducere oppustethed på er, at spise mindre måltider, spise langsomt og drikke rigeligt med vand i stedet for kulsyreholdige drikkevarer.”