EU-told på vej: Derfor kan den ramme danskerne ekstra hårdt

Nyheder
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
En ny told er på tale i EU-regi.

Lige nu læser andre også

I EU-regi har der længe været tale om en told på kinesiske elbiler.

Danmark har stemt for, men alligevel kan det ramme landet hårdt, hvis tolden bliver en realitet.

For hvis EU ender med at indføre sådanne toldsatser på op imod 45 procent på kinesiske elbiler, så vil kineserne muligvis foretage et modtræk, som kan komme til at gøre ondt på Danmarks eksport til netop kineserne.

Det skriver B.T.

Kineserne overvejer nemlig at indføre deres egen told på import af svinekødsprodukter fra EU-landene, og hvis det sker, kan Danmark være et af de lande, som vil blive hårdest ramt.

Ikke overraskende har det vakt stor bekymring i svinekødsindustrien.

"Vores bekymring går ikke mindst på eksporten af grisekød og danske slagteriarbejdspladser, hvis den nuværende situation ender med en handelskrig mellem EU og Kina," kommer det fra Ulrik Bremholm, som er formand for Danske Svineslagterier, i et skriftligt svar til B.T.

Det vides dog endnu ikke, hvor høje toldsatser man ville kunne forvente, hvorfor man altså heller ikke ved, hvor dyrt det kan blive for Danmark.

Men sidste år eksporterede den danske svinekødsindustri for 3,3 milliarder kroner til Kina, oplyser Danske Svineslagterier over for B.T.

Det svarer til cirka 12 procent af den samlede eksport.

"De danske slagterier og slagteriarbejdspladser vil blive ramt utrolig hårdt af eventuelle kinesiske restriktioner på import af europæisk kød til Kina, og derfor opfordrer vi alle involverede parter til at overveje konsekvenserne for helt almindelige menneskers arbejdspladser, hvis situationen udvikler sig," forklarer Ulrik Bremholm.

På trods af sådanne risici, så har Danmark alligevel besluttet at stemme for de nye toldsatser på kinesiske elbiler.

Ved fredagens afstemning stemte ni øvrige lande for toldhammeren, mens fire stemte imod og 12 lande afstod fra at stemme.

De største modstandere af tolden er Tyskland, hvor man frygter, at et andet modtræk fra Kina vil komme til at ramme den tyske bilindustri, som også opererer i Kina, særdeles hårdt.

Anbefalet til dig