Facebook har rundet de 20 år uden planer om offentlige fejringer. Siden lanceringen i 2004 af Mark Zuckerberg, har platformen udviklet sig fra et projekt for Harvard-studerende til en global social medie-gigant med over 3 milliarder månedlige brugere. Trods denne milepæl, og et overskud på 39 milliarder dollars i 2023, overskygges jubilæet af seneste tiders kontroverser og dilemmaer. Det skriver NBC News.
Så sent som i sidste uge stod Zuckerberg over for et senatsudvalg, tvunget til at undskylde til forældre, hvis børn var døde af enten selvmord eller narkotikaoverdoser, som de påstod var en direkte følge af sociale medier. Hændelsen understreger den kontrovers, der har omgivet Zuckerberg og hans virksomhed gennem årene, på trods af dens succes på forretningsfronten.
Facebook, der oprindeligt var en platform for universitetsstuderende, er nu en del af Meta, som også ejer Instagram og WhatsApp. Virksomhedens værdi overstiger nu 1 billion dollars, hvilket placerer den blandt de mest værdifulde amerikanske virksomheder.
Selvom lovgivere nu arbejder mod potentielle reguleringer af Meta og andre sociale medieselskaber, herunder mulige ændringer i loven kendt som Section 230, som har givet internetplatforme immunitet mod mange typer søgsmål, ser Zuckerberg fremad. "Du er aldrig så god, som de siger, når du er oppe, eller så dårlig, som de siger, når du er nede. Fortsæt med at bygge og gøre dit arbejde godt over lange perioder," skrev han på Threads.
Til trods for de mange kontroverser, herunder anklager om at have spillet en rolle i spredningen af hadetale, der førte til folkedrab i Myanmar, og diverse retssager og reguleringsaktioner, fortsætter Zuckerberg og Meta med at præge den digitale æra.
Mens store virksomheder normalt fejrer jubilæum med stor pomp og pragt, vælger Meta således en mere tilbageholdende tilgang.