På utallige steder i Danmark er der blevet sat håndsprit op, som er frit tilgængeligt. Det er sat op, for at mindske spredningen af coronavirus. Derfor sidder det snart på rygraden at man lige spritter hænderne, inden man eksempelvis går ind eller ud af offentlig transport.
Der er bare ét problem, hvis håndspritten kun er godkendt til at bekæmpe bakterier, men ikke til at bekæmpe vira - så er det nyttesløst.
Nu er Metroen i København faktisk havnet i den pinlige situation, at de har opdaget at den sprit de har sat op, lige netop, ikke bekæmper vira.
Dermed hjælper den ikke en pind, når det kommer til at beskytte mod coronavirus.
Københavns metro undskylder i et Facebook-opslag den ‘falske tryghed, de har skabt', Heri fortæller de også, at de har reageret på problemet og fundet en ny leverandør af håndsprit.
Tomme beholdere
“Hvis du har rejst med metroen i dag, har du måske bemærket, at alle beholderne med hånddesinfektion på stationerne var tomme. Dette skyldes ikke en forglemmelse, men et bevidst valg. Vi er nemlig blevet gjort opmærksomme på, at det hånddesinfektionsmiddel, vi har sat op på stationerne som en ekstra sikkerhedsforanstaltning mod smittespredning af coronavirus/Covid-19, kun er godkendt til bekæmpelse af bakterier, men ikke er godkendt til bekæmpelse af vira. Det er stik imod hensigten, og derfor har vi i nat tømt samtlige beholdere indtil et nyt, godkendt produkt er indkøbt.
Vi forventer, at den nye hånddesinfektion begynder at blive fyldt på i disse timer og vil være på alle stationer senest i løbet af weekenden. Så hvis du møder en dispenser med væske i, er den god nok – den virker, som den skal.
Vi forstår på vores driftsoperatør, at den hidtidige leverandør ikke er stoppet med at sælge midlet, selv om Miljøstyrelsen gav et påbud til leverandøren om dette helt tilbage i maj. Det er selvfølgelig meget kritisabelt, og vi føler os snydt. Vores operatør har øjeblikkeligt opsagt samarbejdet med den nu tidligere leverandør af hånddesinfektion til fordel for en ny leverandør, som kan levere den kvalitet, som vi har bestilt.
Vi er enormt kede af, at vi er kommet til at skabe falsk tryghed ved at tilbyde en service, der ikke er i orden.
Endnu engang tak til den kunde, der tog kontakt til os og hjalp med at gøre os opmærksomme på fejlen," sådan skriver Københavns metro i opslaget.
Herunder kan du se opslaget: