Man skal ikke tro på alt hvad man læser og hører, særligt ikke når kilden er sociale platforme. I den seneste tid har YouTube ageret arena for en stigende bølge af misinformation om klimaforandringer, hvor nogle hævder, at vind- og solenergi er ineffektiv og at stigende havniveauer vil gavne koralrevene.
En rapport fra Center for Countering Digital Hate (CCDH) afslører, at klimabenægtere har skiftet taktik ved ikke længere direkte at afvise klimaforandringer, men i stedet forsøger at underminere klimavidenskaben og tvivle på løsningerne. Analyser af over 12.000 YouTube-videoer viser, at denne "nye benægtelse" nu udgør 70% af alle klimabenægtelsespåstande på platformen. Det skriver CNN.
I løbet af de seneste fem år er der sket en betydelig stigning i denne tendens, ifølge CCDH's analyse. Selvom det indikerer, at klimabenægtere har mistet slaget om at overbevise om, at klimaforandringer ikke er reelle, advarer CCDH om, at den nye tilgang stadig er farlig, da den kan påvirke den offentlige mening om klimahandling i årtier.
Rapporten fremhæver også bekymringer om, at YouTube tjener penge på videoerne, på trods af platformens erklærede politik om at forhindre reklamer på sådant indhold. Ifølge CCDH's beregninger kan YouTube potentielt generere op til $13,4 millioner om året fra annoncer i videoer, der indeholder skadeligt indhold.
Denne udvikling er særligt bekymrende, da YouTube tiltrækker en ung demografi, og eksperter frygter, at det kan påvirke støtten til klimahandling blandt unge seere. Imran Ahmed, CEO for CCDH, opfordrer ikke kun YouTube, men også andre digitale platforme til at intensivere deres politikker og undlade at støtte eller forstærke klimabenægtelsesindhold, der modsiger videnskabelige fakta.