Fazer taber retssag: Skal betale 266.000 kroner

Af: Ida Hansson

|

07/04/2022

Nyheder
Foto: Shutterstock
Fazer taber retssag til Spangsberg Chokolade.

Lige nu læser andre også

Sø- og Handelsretten har for nyligt truffet afgørelse i en strid mellem slikproducenterne Spangsberg Chokolade og Fazer Danmark. Sagen er anlagt af Fazer, der mener, at Spangsbergs slikkepind MUMS! ligner Fazers Dumle-slikkepind så meget, at de ønsker et forbud mod markedsføring og salg af produktet.

Det oplyser Patent og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.

Men det var Sø- og Handelsretten ikke enige i. De gav ikke Fazer medhold i deres påstande og vurderer, at formen og udseendet på slikkepindene skyldes tekniske forhold ved den maskine, de produceres på.

Retten kommer samtidig frem til, at Fazer ikke har eneret til at bruge den mørkeblå og røde farve på deres emballage, men at de tværtimod er en del af det almindelige udtryk på markedet for karameller og chokolade.

Fazer mener ellers, at deres emballage er unikt udformet og et særligt kendetegn for netop deres Dumle-slikkepind, som Spangsberg efterligner i strid med markedsføringsloven, fordi de to emballager ligner hinanden i en sådan grad, at forbrugerne forveksler dem. Men det fik de altså ikke medhold i af Sø- og Handelsretten.

”Det er med at holde tungen lige i munden, for det er kompliceret stof. Det virksomhederne skal holde sig for øje er, om deres emballage eller design adskiller sig tilstrækkeligt fra, hvad der er almindeligt i branchen. Derfor er det altid en god idé at undersøge markedet og den branche, man gerne vil ind i,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.

Når en virksomhed ved, om der fx er nogle typiske måder at designe emballage på, står man bedre stillet i forhold til, hvordan man skal udforme sine produkter.

For at opnå en eneret til et design eller registrere et såkaldt formmærke, skal designet adskille sig fra andre design, og formmærket skal adskille sig væsentligt fra den sædvanlige udformning af produktet. Derudover skal det naturligvis leve op til de øvrige krav for registrering af et design eller et varemærke.

Spangsberg har Sø- og Handelsrettens ord for, at de fortsat må producere, markedsføre og sælge deres MUMS!-slikkepinde. Fazer skal derimod betale 266.000 i sagsomkostninger til Spangsberg.

 

Anbefalet til dig