Fem gode råd til at styre dit medieforbrug under coronakarantænen

Det kan være svært at styre sit medieforbrug i disse tider. Mange har deres telefon i hånden hele tiden, og tv'et kørende på news. Foto: Shutterstock.

Der er ikke meget at lave, når man er lukket inden i sit hjem i alle døgnets timer. Det kan opså ses på danskernes medieforbrug, som ekplodere i disse dage.

 

Læs også

Sund og rask 5-årig indlagt med coronavirus: ”Mor, skal jeg dø?”

Coronavirus fylder stort set hele dit nyhedsfeed. På Facebook, i tv, radion – bare overalt.

En professor giver dig her fem gode råd til, hvordan du styrer dit medieforbrug i disse specielle tider.

Undgå fake news

Det er let at blive snydt af falske nyheder i en tid, hvor ingen rigtigt ved, hvad der er op og ned. Og skal du undgå at blive sindssyg, så er der her fem gode råd til at bevare fatningen. Det skriver Videnskab.dk.

Vi er stort set alle sammen hjemme lige nu, og selvom vi i Danmark ikke har lavet udgangsforbud endnu, så er vi stadig i hjemmet næsten alle døgnets timer.
 

Når man er isoleret i sit hjem, kan man hurtigt få opbygget dårlige medievaner, med at tjekke nyhederne på for eksempel telefonen hele tiden eller lade nyhederne kører på tv. Det kan i sidste ende påvirke din produktivitet negativt og øge dit stress- og angst-niveau.

Man skal selvfølgelig ikke holde sig helt fra nyhederne, da der er mange vigtige informationer. Men man må finde en middelvej. Her er fem gode råd til, hvordan du kommer gennem krisen, uden at blive overdynget:

  1. Sluk

Undgå at være på hele tiden. Og undgå 24-timers nyhedskanalerne og feeds på sociale medier.

Du kan forsøge at udvikle en rutine, hvor du tjekker hovedoverskrifterne en, to eller tre gange i løbet af en dag, på den måde kan du holde dig informeret om de vigtigste ting, men undgå at blive indfanget i en spiral af clickbait-artikler og nyheder om minimale forandringer.

  1. Grav dybt

Forsøg at find journalistik i høj kvalitet om de emner, der virkelig interesserer dig.

Gå efter artikler, der er skrevet af eksperter, som inkluderer de vigtigste fakta, der er nødvendige for dig at kende til.

I stedet for ”hurtige nyheder”, så gå efter skarpe analyser, der viser en vej mod en løsning eller kommer med et kvalificeret bud på en måde at håndtere problemstillingen på.

Følger du med på radio eller på TV kan du forsøge at se aktualitetsprogrammer.

  1. Hold kontakten med familie og venner

Du er måske alene, men du skal stadig bruge de sociale medier med forbehold.

Du kan bruge dem til at, holde kontakten med familie og venner og du kan sørge for at følge myndighedernes profiler, så kan du få de officielle nyheder.

Sørg for at holde dine kommentarer på sociale medier civiliserede, empatiske og støttende. Der er mange der skrive dumme ting på Facebook lige nu, men tænk på, at mange mennesker er i krise lige nu – måske både helbredsmæssigt, følelsesmæssigt og økonomisk, så tal pænt! Det bør man faktisk altid gøre.

  1. Find de primære kilder bag nyhederne

Brug de primære kilder, som journalisterne selv bruger, så du kan få de mest rigtige fakta.

Du kan for eksempel skrive dig op til de til officielle myndighedernes nyhedsbreve. Det kan være WHO’s daglige rapporter eller de danske myndigheders nyheder på coronasmitte.dk.

  1. Vær opmærksom på dit barn

Børn har en svær tid lige nu. De kan ikke se deres venner, og de bliver måske skræmt af alt det farlige der sker. Måske tænker de, at de ikke får hele sandheden, fordi voksne ofte har tendens til at skærme dem. Børn er ikke dumme, de kan godt fornemme når noget er rigtigt galt.

Derfor bliver du nødt til at være opmærksom på dit barn, når du ser nyheder.

Internationale forskningsresultater har tidligere vist, at konstruktive nyhedshistorier har færre negative indvirkninger på et barns sindstilstand.

Men så skal barnet have mulighed for at tale med nogen på sin egen alder om nyhederne, for at kunne bearbejde det. 

 

 

Læs også

Hoffet bekræfter: Prins Charles smittet med coronavirus