Flere danskere efterspørger det: Nu kommer Lidl med nyhed

07/1/22 05:23

Julie Møller

Lidl udvider nu deres produktsortiment.

Ifølge Lidl er interessen for vegetariske og veganske produkter stigende blandt danskerne, og flere indfører kødfrie dage med mere grønt på tallerkenen.

Derfor har man hos dagligvarekæden valgt at udvide det veganske sortiment fra 23 produkter til 56 i 2021 – en vækst på 60 procent på det veganske sortiment i forhold til sidste regnskabsår. Væksten på veganske produkter forventes at blive overgået i 2022:

"Vi har en målsætning om at tilbyde op mod 80 veganske produkter i vores sortiment allerede i andet kvartal i 2022,” siger Jens Stratmann, adm. direktør hos Lidl Danmark, i en pressemeddelelse.

Lidl udvider nu deres veganske og vegetariske produktsortiment. Foto: Lidl. 

Lidl udvider nu deres veganske og vegetariske produktsortiment. Foto: Lidl. 

Hos Dansk Vegetarisk Forening er man glade for Lidls beslutning. Foreningen har i januar sat en landsdækkende kampagne i gang, der skal skabe fokus på at spise grønnere og synliggøre udbuddet af veganske produkter. 'Grøn januar', som kampagnen hedder, giver spisesteder, kantiner og supermarkeder, heriblandt Lidl, mulighed for at sætte fokus på deres veganske sortiment:

”Vi spurgte i vores seneste undersøgelse, hvad der er den største stopklods i forhold til at spise mere plantebaseret. Her svarede 41 procent, at det er supermarkedernes begrænsede udvalg. Derfor er vi virkelig glade for, at Lidl støtter op om kampagnen og gør deres plantebaserede varer mere synlige på hylderne,” fortæller Mie Nordly, Erhvervschef hos Dansk Vegetarisk Forening.

I Lidl glæder man sig over at kunne oplyse flere danskere om det plantebaserede produktsortiment:

”Vi ved, at gode vaner i høj grad afhænger af tilgængelighed. Derfor kommer vi i januar til at sætte ekstra fokus på vores udbud af frisk frugt og grønt samt vores plantebaserede sortiment, heriblandt vores Vemondo-serie, som vi udvider med mange nye spændende produkter i 2022. Vi ser Grøn januar som en oplagt mulighed for at synliggøre Lidls grønne produktsortiment, som skal gøre det nemmere for flere danskere at vælge grønnere måltider til – også længe efter januar er blevet til februar og marts,” fortæller Jens Stratmann.