4700 kroner.
Så meget forsvandt pludselig fra Jacobs bankkonto en morgen i februar – trukket af hans daværende elselskab.
Beløbet kom uden varsel og uden godkendelse.
Først fik han besked om, at det skyldtes en teknisk fejl, og at pengene ville blive tilbagebetalt.
Tre måneder senere har han stadig ikke set en krone.
Han er ikke alene.
Flere forbrugere fortæller nu, at de er blevet opkrævet store summer i uigennemskuelige aconto-regninger – og at tilbagebetaling udebliver.
En af dem er Laila fra Østjylland, der blev trukket for over 5.000 kroner, trods et elforbrug på under 1.000 kroner om måneden.
"Jeg føler mig helt og aldeles røvrendt," siger hun til TV 2.
Det handler om Zosani Energi – et elselskab, som i stigende grad er havnet i søgelyset.
Anmeldelserne vælter ind, og flere kunder har meldt selskabet til politiet.
Forbrugerombudsmanden bekræfter at have modtaget en række klager.
Hos Forbrugerrådet Tænk kalder man elbranchen for “det vilde vesten”.
Ifølge seniorrådgiver Christian Sand har markedet i årevis været præget af virksomheder uden kontrol og gennemsigtighed:
"Du og jeg kunne have gjort det."
Zosani Energis ejer Kenny Santos oplyser, at han er i gang med at lukke selskabet ned, da det ikke kunne løbe rundt.
Regeringen har varslet nye stramninger – blandt andet krav om MitID ved skift af selskab og skærpede regler for aconto-opkrævninger.
Men de træder først i kraft i 2026 og kommer for sent for de mange kunder, der allerede har mistet tusindvis af kroner.