Hverdagens hurtige handletur føles sjældent ulækker – lige indtil blikket falder på en indkøbskurv med gammel kaffe, jord og fedtfingre.
Men hvor ofte får de populære plastikkurve egentlig en ordentlig rengøring? Det har TV 2 Kosmopol nu sat sig for at undersøge.
For de fleste butikker er der ingen faste regler. Ifølge Fødevarestyrelsen skal butikkerne blot sikre, at alt inventar er rent nok til ikke at forurene fødevarer. Men hvordan det sker, er helt op til den enkelte butikschef.
Hos Meny på Vermlandsgade ruller Brian Johansen fra VIP Service ind hver måned, læsser 105 kurve ud og går i gang.
Med 85 grader varmt vand spuler han snavs, bakterier og gamle tilbudsaviser væk, indtil kurvene fremstår så rene, at han siger: "De bliver så rene, at jeg vil vove at påstå, at man kan spise af dem."
Brian Johansen afslører, at bundene er værst. Her gemmer sig de fleste bakterier, ikke på håndtagene som mange tror. Hans måleapparat viser, at en kurv kan have en RLU på 333 før vask og kun 30 efter – ti gange renere end før.
Hos kæder som Coop og Salling Group varierer rengøringen fra “efter behov” til faste aftaler med eksterne firmaer. Lidl vasker alle sine 164 butikkers kurve med sæbe og vand fire gange om året eller oftere, hvis nødvendigt.
Fødevarestyrelsen minder om, at vi som kunder også har et ansvar. Sektionsleder Charlotte Kølln advarer mod at sætte børn med beskidte sko op i kurvene, for varerne ender på køkkenbordet.
Pointen er klar: Indkøbskurve bliver vasket – men langt fra så ofte som man kunne ønske.
Alligevel tør Brian Johansen godt spise direkte fra en nyvasket kurv.
Det gjorde han, da en købmand serverede et stjerneskud for ham i bunden af en kurv under en demonstration – og ja, købmanden blev kunde på stedet.