Fem virksomheder, heriblandt Føtex (Salling Group A/S), har angiveligt markedsført deres produkter som bærdygtige - vel at mærke uden at kunne dokumentere, at det passede.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Ifølge Forbrugerombudsmanden har Føtex (Salling Group A/S) markedsført legetøj med udsagn som ”Bæredygtigt legetøj”, ”Populære bæredygtige brands”, ”Økologisk, bæredygtigt legetøj er sund fornuft” og ”Bæredygtigt legetøj skåner miljøet og er produceret under etiske forhold, og så sikrer du dine børns fremtid på kloden, når du vælger økologisk legetøj”.
Og det forhold, at legetøjet var certificeret eller økologisk, kunne ikke i sig selv begrunde, at legetøjet blev markedsført som bæredygtigt.
Dermed har de vildledt kunderne, mener Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen.
”Virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring,” siger hun og fortsætter:
”Generelt vil jeg anbefale, at virksomheder afholder sig fra at markedsføre deres produkter som bæredygtige, da det blandt andet signalerer, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer.”
Og det er altså ikke kun Føtex, der får hug.
Også AndLight ApS, beAwear ApS, Braveheart International LTD og Miin Aps har vildledt deres kunder.
Det har fået Forbrugerombudsmanden til at indskærpe markedsføringslovens forbud mod vildledning over for virksomhederne.