For mange danskere var det et overraskende syn, der mødte dem, da de bevægede sig ind mellem hylderne i Føtex på Nørrebrogade.
For lige dér – blandt populære kaffemærker som Gevalia, Merrild og Lavazza – stod glas med Nescafé helt uden skruelåg.
Det er ikke en fejl eller en kreativ udstilling.
Det er Føtex’ nyeste våben mod butikstyve.
Ifølge Salling Group, der ejer Føtex, er det et bevidst valg at fjerne lågene, fordi Nescafé er blevet et særligt eftertragtet mål blandt tyve. Og nu skal det være slut.
"Det er desværre endnu et resultat af det massive tyveriproblem, som vi og resten af landets dagligvarebutikker står over for," siger pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen ifølge B.T.
Uden låg bliver kaffen mindre attraktiv at stjæle – og endnu sværere at sælge videre.
"Vi har et håb om, at kaffen uden låg kan gøre den sværere at omsætte. Altså sælge den videre," forklarer han.
Til gengæld skal ærlige kunder ikke snydes – de kan få låget udleveret ved kassen, når de betaler.
Men om strategien virker, er stadig for tidligt at sige.
Føtex er ikke alene med skrappe tiltag. Marabou-chokolade og oksekød er også blevet alarmeret i flere af koncernens butikker.
"Vi ærgrer os stort over, at vi må devaluere indkøbsoplevelsen for flertallet ved at plante små benspænd i butikkerne, som gør det mere bøvlet at være tyv og kriminel, men sådan er virkeligheden desværre for tiden," siger pressechefen.