Folk spiller online som aldrig før

28/2/19 08:28

Helge Rahbek

Det er nok de færreste der ikke har bemærket, at der på både computer, mobiler og tablets bliver spillet som aldrig før. Og oftest er det online-spil, der er tale om.

Spil generelt er så enormt udbredt i dag, og det skyldes nok, at mange af dem er gratis at hente. Dog kommer spillene stadig med en pris, om end den kan synes mindre synlig. To af de mest populære måder at tjene penge på i spil, er ved enten at inkludere reklamer, som så genererer indtægt til udviklerne bag spillet, eller at man i spillet for rigtige penge kan købe virtuelle ting. Særligt sidstnævnte er populært som aldrig før, og da det ofte er børn, der ønsker sig tingene, men forældrene der betaler, kan det skabe mange stridigheder og problemer.

Hvad tæller som spil?

Et vigtigt spørgsmål at stille sig selv i denne henseende er, hvad der egentlig tæller som et spil. Er online-casino som eks. https://www.mrgreen.com/da/ et spil? Nogle vil måske umiddelbart mene nej, men omvendt ville de samme personer nok kategorisere et lignende spil, på mobilen, der ikke var om penge, som et spil. Spil dækker i det hele taget over alt man underholdes ved, der er fastsat af et sæt regler. I vores tid er det derfor naturligt, at dette foregår online. Dette åbner nemlig op for mulighederne for enten at konkurrere mod eller sammen med andre, hvilket for de fleste vil virke endnu mere stimulerende end blot at spille alene. Mange spil har også både en offline- og en online-funktion, hvor offline-funktionen f.eks. kan være for at øve sig mod computer-modstandere, eller for at gennemføre en såkaldt ”story mode”, hvor man går i dybden med spillets historie. Sidstnævnte er der nemlig ofte ikke tid til ved online-spil, da det skal foregå i ens eget tempo, men dette er ofte med til at højne underholdningsværdien.

Risici ved online-spil

Der er dog ikke noget der er så godt, at det ikke er skidt for noget. Selvom underholdningsværdien er stor, og videospil kan have gavnlige effekter på forskellige dele af hjernen og særligt finmotorikken, så er der dog også ulemper – særligt for børn og unge, der ikke nødvendigvis har overvejet konsekvensen af de handlinger, de foretager. Det er især ting som den indvirkning det har på søvnen, der er et problem, men også online-mobning kan have en stor indvirkning og kan føre til reduceret selvværd, tristhed og endda mindre traumer på længere sigt. Indvirkningen på søvnen opstår især, hvis man fast spiller online sammen med personer fra lande langt væk. Hvis man eks. skal aftales at spille på et bestemt tidspunkt, så kan det være svært, hvis ikke umuligt, at finde et optimalt tidspunkt for alle, og det vil gå ud over nogen. Går det ud over barnets trivsel er det som forældre vigtigt at sætte ind. Så længe spilleriet modereres i et vist omfang, er der dog helt generelt ikke nogen grund til at have de store bekymringer.