For 3 år siden kostede det 23,30 kroner i Rema 1000: I dag skal du af med 58,95

Af: Lucas Andreas

|

26/08/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Prisen er steget voldsomt - og varen er ikke den eneste, der stiger i pris.

Lige nu læser andre også

Det er ikke nogen hemmelighed, at flere danskere har haft problemer med at få madbudgettet til at hænge sammen siden Ruslands invasion af Ukraine i 2022.

Prisen på fødevarer har været på himmelfart, og der er konkrete eksempler på stigninger, der i den grad kan mærkes på økonomien.

Et af de konkrete eksempler har B.T. været i arkiverne og finde.

De har nemlig gravet tre bonner fra hhv. 2019, 2020 og 2021 frem, og fælles for dem alle er, at der er blevet købt en jomfruolivenolie til 23,30 kroner.

Og hvis du synes, at det lyder exceptionelt billigt, så er du ikke helt galt på den.

For hvis du i dag skal ned i din lokale Rema 1000 og have olien, som er af mærket Farchioni, så skal du nemlig have væsentligt flere penge op af lommen.

I dag koster olien nemlig 58,95 kroner, en stigning på hele 153 procent på bare 3 år.

Den konkrete prisstigning på olien skyldes primært høstudfordringer i Sydeuropa, noget som Rema 1000 også bekræfter.

Men på trods af, at olien er et skræk-eksempel, så er det meget visende for, at det ikke er nogen billig affære at fylde kurven i de lokale supermarkeder med kvalitetsvarer.

I dag koster 200 gram Lurpak 27,95 kroner, mens en halv liter piskefløde koster 24,95 kroner.

Rekordhøjt niveau

Prisstigningerne på dagligvarer nåede i juli et rekordhøjt niveau.

Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik er fødevareprisindekset i juli steget til 133,7, som er det højeste niveau nogensinde, hvilket betyder, at priserne på fødevarer er 22 procent højere end i begyndelsen af 2022.

Det skriver Jyllands-Posten.

For de danske forbrugere betyder dette, at deres dagligvarebudget skal strækkes længere, mens indkøbsvognen bliver dyrere at fylde. "De voldsomme prisstigninger på dagligvarer lægger pres på økonomien i de store grupper af befolkningen, der endnu ikke har fået hævet deres lønninger eller ydelser i et omfang, der matcher prisstigningerne," siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Det betyder, at mange danske husholdninger nu skal tage svære valg, når de står ved hylderne i Rema 1000, Netto eller et helt tredje sted.

Anbefalet til dig