For første gang: Europæisk flyselskab indfører børnefri zone

Af: Thea Andersen

|

28/08/2023

Nyheder
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Europæisk flyselskab indfører børnefri zone.

Lige nu læser andre også

Børn og larm ombord på fly har længe været et emne til diskussion og debat blandt rejsende. Mens nogle accepterer og forstår de uundgåelige udfordringer ved at have børn om bord, føler andre sig ofte irriterede og forstyrret af grædende og urolige børn under flyveturen.

Denne debat har inspireret flere flyselskaber verden over til at eksperimentere med nye koncepter, der kan tilgodese begge sider af denne kontrovers.

Senest har det tyrkiske flyselskab Corendon taget en ny tilgang ved at indføre en "voksenzone" på en af deres flyvninger, der strækker sig mellem Amsterdam i Holland og den caribiske ø Curaçao. Denne beslutning er første gang, et europæisk flyselskab introducerer en dedikeret børnefri zone i flyet, skriver DinSide.

Voksenzonen, som er placeret forrest i flyet, strækker sig over 93 sæder, der udelukkende er reserveret til rejsende over 16 år.

For at sikre en komplet adskillelse mellem voksenzonen og resten af kabinen, vil denne zone blive afskærmet af en væg og gardiner, ifølge en erklæring fra flyselskabet til Euronews.

Atilay Uslu, grundlæggeren af Corendon, udtalte til Euronews, at denne børnefri zone er designet til passagerer, der søger en ekstraordinær grad af ro og stilhed under deres flyrejse.

Adgang til voksenzonen er imidlertid ikke uden omkostninger.

Rejsende, der ønsker at drage fordel af denne stilfulde tilbagetrækning fra børn, skal betale en ekstra afgift på 45 euro, svarende til omkring 335 danske kroner. Mens Corendons initiativ bærer præg af en vis innovativ tankegang, har andre prominente europæiske flyselskaber som KLM, Transavia og TUI ikke planer om at følge samme spor.

Også SAS, Scandinavian Airlines System, afviser ideen om børnefri zoner ombord på deres fly.

"SAS har ingen planer om at indføre børnefri zoner på vores fly. Jeg ved heller ikke, at der er efterspørgsel på det, men jeg føler, at man er god til at tilpasse sig forskellige passagergruppers behov," lyder det fra Tonje Sund, pressechef hos SAS, i en skriftlig udtalelse til DinSide.

Anbefalet til dig