Forskere: Denne adfærd øger risikoen for hjerteanfald med 50 % - næsten lige så slem som rygning

17/6/22 12:40

Naja Radik

Foto: Shutterstock
Hjerteanfald, en form for hjertesygdom, er en af de førende dødsårsager verden over. Ifølge resultaterne af en ny undersøgelse, kan en type adfærd øge risikoen for tilstanden med halvtreds procent.

Et hjerteanfald opstår, når en pludselig blokering forhindrer blod i, at nå det vitale organ.

Dette kan straks forårsage skarpe smerter i brystet, som undertiden kan stråle op i kæben og ned i armene. 

Rygning er en berygtet risikofaktor for tilstanden. 

Ifølge en ny undersøgelse, kan det være næsten lige så farligt, at sidde ned i længere perioder.

En ny undersøgelse offentliggjort i JAMA Cardiology, har forstærket eksisterende beviser for, at siddende og stillesiddende adfærd, er farlig for hjertet. Det skriver Express.

Vanemæssig inaktivitet er et forvarsel om flere kroniske sygdomme, herunder fedme, diabetes, hjertekarsygdomme og metabolisk syndrom. 

Den nye undersøgelse bekræftede dette efter, at have gennemført en undersøgelse af mere end 100.000 mennesker fra 21 lande.

Undersøgelsen fulgte individer over et gennemsnit på elleve år for at se, hvordan deres adfærd bestemte deres risiko for hjertekarsygdomme. 

De deltagere, der sad ned i seks til otte timer dagligt, havde en tolv til tretten procent højere risiko for, at dø tidligt eller få hjertesygdomme.

De, der sad ned i mere end otte timer dagligt, så at deres risiko steg til tyve procent. 

Et interessant resultat, der kom af undersøgelsen var, at selvom det var problematisk, at sidde ned i alle lande, var det især problematisk i lavindkomst- og mellemindkomstlande. 

Dette fik forskerne til, at spekulere i, at i højindkomstlande er siddende jobs, typisk forbundet med højere socioøkonomisk status og bedre betalte jobs.

Forskningen har også tilføjet, en række beviser for, at stillesiddende adfærd fører til en høj rate af hjertesygdomme i Vesten. 

Professor Scott Lear fra Simon Fraser University sagde: 

“Det overordnede budskab her er, at minimere hvor meget du sidder ned.” 

“Hvis du skal sidde ned, vil det, at få mere motion på andre tidspunkter af dagen opveje risikoen.”

“For dem, der sidder mere end fire timer om dagen, viste det sig, at hvis de byttede en halv times stillesiddende aktivitet ud med en halv times motion, reducerede det risikoen med to procent.” 

Forskerne bemærkede, at med så få mennesker, der opfylder de nuværende retningslinjer for aktivitet, er der en reel mulighed her for folk, at øge deres aktivitet og reducere deres risiko for tidlig død og hjertesygdomme. 

“Vores undersøgelse viste, at en kombination af at være stillesiddende og inaktivitet, var skyld i 8,8 procent af alle dødsfald, hvilket er tæt på rygningens bidrag.” Tilføjede professor Lear. 

“Det er et globalt problem, der har en bemærkelsesværdig enkel løsning. At planlægge tid til, at komme op af stolen er en god start.” 

Selv en lille mængde motion, kan have betydelige sundhedsmæssige virkninger, uanset om det kan ses på vægten eller ej, i processen. 

Regelmæssig motion kan hjælpe med, at forbedre hjertets tilstand ved at gøre blodcirkulations systemet mere effektivt. 

Det kan også sænke kolesterol og blodtryk, som begge bidrager til hjertesygdomme, når de er forhøjet. 

For at holde det vitale organ sundt, foreslår NHS imidlertid at sammenkoble regelmæssig motion med en sund kost.