Er du elbilejer i København, skal du vænne dig til væsentligt højere parkeringspriser.
Prisen for en beboerlicens til elbiler er steget drastisk de seneste to år – fra 215 kroner i 2023 til 1200 kroner i 2025.
FDM, bilisternes organisation, kritiserer stigningen.
Chefkonsulent Dennis Lange udtaler ifølge TV 2 Kosmopol:
"Vi så hellere, at det blev billigere end dyrere. Man skal passe på ikke at gøre elbiler for dyre."
FDM peger på alternativer som parkér-og-rejs-anlæg ved byens indfaldsveje for at reducere trængslen, fremfor blot at hæve priserne.
Ikke kun elbiler, der rammes
Det er dog ikke kun elbiler, der oplever prisstigninger.
Timetaksterne i flere af Københavns mest centrale parkeringszoner, såsom omkring Amalienborg og Christiania, er steget med op til 76 procent.
Her er prisen hævet fra 25 til 44 kroner i dagtimerne.
Louise Theilade fra Venstre, medlem af Borgerrepræsentationen, forklarer, at reguleringen er en del af et kompromis, som blandt andet giver mulighed for at leje 2100 private p-pladser.
Hun tilføjer: "Det synes jeg, er fair nok, for der er jo pladsmangel i byen."
Indtægterne går til staten
Selvom kommunen opkræver højere parkeringsafgifter, går pengene ikke til kommunekassen.
Ifølge Louise Theilade er målet at regulere trængslen, ikke at øge indtægterne.
I 2023 genererede parkering på landsplan over en milliard kroner i indtægter, hvoraf Københavns Kommune stod for to tredjedele.
Københavns Lufthavn er også blandt de største modtagere af parkeringsindtægter.