Aftalen blev første gang til virkelighed i 2020, men træder først i kraft i oktober, skriver The LADbibel.
Det officielle dekret lyder:
“Det vil ikke være muligt, at anvende sektorspecifik terminologi, der traditionelt er forbundet med kød og fisk, til at betegne produkter, der ikke tilhører dyreverdenen, og som i det væsentlige ikke er sammenlignelige.”
Interbev, en kødindustri, sagde velkommen til tiltaget i 2020 og udsendte en erklæring, der også anmodede andre lande om at vedtage aftalen.
De skrev:
“Denne bestemmelse er et første skridt på fransk territorium, en pioner inden for beskyttelse af dets navne, som bør udvises på europæisk plan.”
Det er også forbudt at anvende ordene “mælk”, “smør” og “ost” på europæisk plan i beskrivelserne, når der reklameres for plantebaserede alternative mejeriprodukter.
Nogle amerikanske fødevarekæder har dog vedtaget udtrykket “burger” for mange plantebaserede proteiner, herunder Beyond Meat og Burger King.
Frankrigs skridt til, at give forbrugerne lidt mere gennemsigtighed kan endda påvirke salget, da det tidligere i år blev konstateret, at mange ikke finder udtrykket “vegansk” appetitvækkende.
Ifølge LADbible, blev undersøgelsen foretaget ved, at interviewe 2.000 britiske mennesker, om der holdninger til vegansk mad.
Forskere opdagede, at 39 procent af deltagerne ikke var særligt tilfredse med udtrykket og foretrak, at en vegansk vare blev kaldt “plantebaseret” i stedet.
Undersøgelsen viste også, at kun halvdelen af deltagerne forstod udtrykket “veganer”, hvor ni procent mente, at en plantebaseret kost kun består af grønne fødevarer.
Stifter af Meatless Farm, Morten Toft Bech, støttede også denne opfattelse, da produkter mærket “plantebaseret” sælger bedre, da folk stadig tøver med veganisme.
Han sagde:
“Madkulturen ændrer sig, og med det er vi nødt til at gentænke sociale etiketter.”
“Uanset om du er veganer eller ej, har plantebaseret kød udviklet sig betydeligt i løbet af de sidste fem år og appellerer til et bredt publikum.”
Han tilføjede:
“Vi har altid været forpligtet til at tilskynde flere kødspisere til, at skifte til plantebaseret kød, og disse resultater viser, at flere mennesker kan slutte sig til veganismebevægelsen, hvis ordlyden ændres på menuerne.”
“Opgaven nu, er at lokke så mange mennesker som muligt til, at prøve en plantebaseret mulighed, og mærkning af veganske muligheder som plantebaserede, kan være den billet, der virkelig tilskynder folk til, at gå mere kødfri.”