Fynbo sætter skub i flødebolle-eventyr med Lidl

07/12/2022

Thea Andersen

Foto: Shutterstock
I en ekstra svær tid for mange danske fødevareiværksættere måtte fynske Michael Møller Larsen knibe sig selv i armen, da han i sommer kunne finde sine lokalproducerede gourmetflødeboller på hylderne i Lidls dengang 138 butikker. På trods af en hård opstart og efterfølgende inflation er interessen og salget af Sweetnorth-flødebollerne gået over forventning, og Michael håber på sigt at eksportere til udlandet.

Mest læste i dag

Michael Møller Larsen var cykelrytter på eliteplan, indtil han som 20-årig kom ud for en trafikulykke, der vendte hans liv på hovedet. Han gav afkald på sit studie og sin cykelkarriere og skulle finde en ny passion, der kunne gøre ham glad.

Flødeboller havde altid gjort Michael glad, men han var ikke synderligt begejstret for kvaliteten af flødeboller i supermarkedet, og pengepungen rakte ikke til de helt dyre gourmetflødeboller.  

Derfor begyndte Michael i 2015 selv at udvikle og lave flødeboller af højere kvalitet hjemme på køkkenbordet, og da han efter en levering til et bryllup gik hjem med private bestillinger på over 2.000 flødeboller, blev han bekræftet i sit koncept om kvalitetsflødeboller til gode priser – og han fik mod på at nå ud til endnu flere danskere, skriver Lidl Danmark.

I selskab med sin kompagnon Mike Maarup besluttede iværksætterne sig i 2020 for at starte deres egen flødebolleproduktion i Haarby på Fyn. I dag består teamet af fem personer, der dagligt producerer økologiske kvalitetsflødeboller fra bunden, der tilmed er veganske, laktose- og glutenfri, og hvor selv kokossen på toppen drysses på i hånden.  

Pitch-runde satte skub i samarbejde med Lidl 

Efter en hård opstart præget af corona besluttede iværksætterne bag Sweetnorth-flødebollerne at deltage i en pitch-runde, der blev afholdt af dagligvarekæden Lidl med det formål at hjælpe lokale fødevarevirksomheder med at komme på hylderne i en svær tid– og det gav pote.  

For i juli i år kunne Sweetnorth afsende deres første store ordre til Lidl, hvor de i dag er en del af Lidls produktserie ’En bid af Danmark’, der gør det nemmere for danskerne at vælge gode, lokale kvalitetsprodukter til overkommelige priser.  

”Vi vil gerne give producenter som Sweetnorth et godt afsæt til at komme bredere ud med deres lokale produkter, og måske endda på sigt hjælpe dem med at komme ud på flere af vores markeder. Til vores serie ’En bid af Danmark’ går vi ikke på kompromis med hverken pris eller kvalitet, og her opfylder Sweetnorth begge dele. Vi har manglet gourmetflødeboller som disse i supermarkedet,” fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl. 

Drømmer om eksport til udlandet  

For Sweetnorth var det en milepæl at få sine flødeboller på hylderne i en international dagligvarekæde som Lidl, og det har givet Michael og hans team større drømme for fremtiden: 

”Da vi startede op, var en af vores første kunder den lokale bager, og i dag leverer vi omkring 10.000 flødeboller om måneden til Lidl. Med den interesse og opbakning tør vi mere end nogensinde at drømme stort om at få vores flødeboller ud over landets grænser. Her har vi heldigvis den klare fordel, at vores flødeboller kan fryses ned og eksporteres uden at det påvirker smagen. Ligesom samarbejdet med Lidl måske kan hjælpe med at åbne døre til nye markeder,” siger Michael Møller Larsen.  

På fabrikken i Haarby arbejder Michael og hans team målrettet med en bæredygtig produktion. Blandt andet kommer fabrikkens energi fra vindkraft, al madspild bliver lavet om til varme eller serveres som grisefoder, og brugen af plastic i emballagen er minimeret. 

Anbefalet til dig