Om bare ti år bruger Elnetselskabet N1’s 800.000 kunder 40 procent mere strøm, end de gør i dag.
Skal elnettet kunne håndtere et så massivt øget forbrug, så der er strøm nok i kontakterne på alle tider af døgnet, kræver det en markant udbygning af elnettet.
Samtidig skal elnetselskaberne blive endnu bedre til at forstå og forudse forbrugernes behov, så de kan træffe de rette valg i dagligdagen – både af hensyn til klima og økonomi.
For at stå bedre rustet til den opgave ændrer N1 nu på organisationen. Det betyder, at der bliver etableret to nye forretningsområder, som dedikeres til henholdsvis kundeoplevelsen og udviklingen af elnettet.
Sådan skriver N1 i en pressemeddelelse.
"Som elnetselskab er vi med til at drive den grønne omstilling af Danmark, og vi begynder nu for alvor at mærke, at elektrificeringen tager fart. Elforbruget ligger rekordhøjt og samtidig kobler vi mere og mere vedvarende energi på elnettet," siger Lise Bering, der er administrerende direktør i Elnetselskabet N1, og fortsætter:
"Alene i år investerer vi 1,5 milliarder kroner i udbygningen af elnettet, hvilket er 40 procent mere end sidste år, så udviklingen stiller store krav til os, og det indretter vi os nu efter."
Derfor har N1 ansat 48-årige Brian Nielsen som ny kundeansvarlig.
Han kommer fra en stilling som salgsansvarlig i Norlys’ internet- og tv-forretning og får nu ansvar for at sikre, at N1 kommer endnu tættere på kunderne og forstår de meget forskellige behov, som producenter og aftagere af strøm har.
Målet er, at N1 i endnu højere grad kan bidrage til elektrificeringen og dermed den grønne omstilling i Danmark.
Derudover er 31-årige Kristian Jarl Kristensen ansat som ansvarlig for N1’s netudviklingsplan. I takt med at flere vindmøller og solceller kobles på elnettet, og elforbruget stiger, bliver det at kunne forudse de fremtidige behov helt afgørende for N1.
Målet er at øge kapaciteten i elnettet i rette tid, og samtidig til så lave omkostninger som muligt, så forbrugerne i sidste ende får de mest fornuftige priser.
Kristian Jarl Kristensen kommer ligeledes fra Norlys’ tv- og internetforretning, hvor han siden 2021 har været ansvarlig for udviklingen af det tekniske setup i internetforretningen.
"Brian og Kristian har værdifuld erfaring fra en branche, hvor der skal kæmpes for hver eneste kunde, uanset om det handler om at levere en god kundeservice eller fremtidssikre den tekniske platform, og derfor er jeg rigtig glad for, at de har takket ja til at bringe de erfaringer i spil hos os i N1," siger Lise Bering.