Danske kunder kan være ramt.
Lige nu læser andre
Et omfattende cyberangreb har rystet flere globale virksomheder, og nu er Ikea også nævnt blandt de potentielt ramte.
Hackergruppen UNC6040 hævder at have stjålet op mod en milliard kunde-emails og truer med at offentliggøre dem, hvis de ikke modtager en løsesum inden den 10. oktober.
Salesforce angrebet – giganter i farezonen
Det er it-giganten Salesforce, der er blevet ramt af det omfattende angreb.
Salesforce anvendes som kundestyringssystem af nogle af verdens største brands – herunder Google, flyselskabet Qantas, Marriot, McDonald’s og FedEx.
Ifølge oplysninger fra Techwatch er disse blandt de virksomheder, som hackere forsøger at afpresse.
Læs også
Ifølge det norske sikkerhedsfirma Semaphore, der har fulgt angrebets udvikling tæt, er Ikea også blandt de ramte. Deres sikkerhedsdirektør, Lars Eirik Berg, kalder angrebet særdeles alvorligt.
“Baseret på den mængde data, som gruppen hævder at have for hver kunde, ser dette ud til at være et meget alvorligt angreb,” siger han til Techwatch.
Danske kunder kan være i risikozonen
Ekstra Bladet har været i kontakt med Ikea Danmark for at få svar på, om danske kunder er blandt de berørte. I en skriftlig udtalelse lyder det:
“Vi er opmærksomme på omtale af en mulig Salesforce-relateret hændelse, hvor Ikea nævnes. Vi tager det meget alvorligt, og vores digitale team undersøger sagen.”
Indtil videre er der ikke bekræftet nogen konkret lækage af danske kundedata, men sagen udvikler sig løbende.
FBI og NSA advarer: Alvorlig cybertrussel
Læs også
FBI er også gået ind i sagen og har udsendt en advarsel mod hackergruppen, som ifølge efterforskningen målretter sig mod virksomheder, der anvender cloud-baserede løsninger.
USA’s nationale sikkerhedstjeneste (NSA) advarer desuden mod ’vishing’ – en form for telefonsvindel, der særligt rettes mod Salesforce-brugere.
UNC6040 har truet med at lække hele datamængden offentligt, hvis ikke deres krav opfyldes.
Tidsfristen er sat til 10. oktober, og presset på de berørte virksomheder stiger.