Giver svar på mange spørgsmål: Hver femte dansker gør det med MitID hver måned

Nyheder
Foto: PR
Foto: PR
Cirka hver femte dansker gør det på månedlig basis.

Lige nu læser andre også

Kendskabet til sundhed.dk er meget højt.

96 procent af danskerne kender sundhed.dk i en eller anden grad. Vi tjekker ind på siden, når vi skal til læge, eller når vi gerne vil vide mere om vores sygdom.

Det viser en undersøgelse blandt 2.000 danskere mellem 16 og 75 år, som sundhed.dk fik lavet af kommunikations- og analysebureauet Radius i starten af året.

Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.

Her angiver hver femte, at de bruger sundhed.dk månedligt.

Undersøgelsen viser, at der er en overvægt af ældre og kronikere, der bruger de digitale sundhedsløsninger, hvor de kan se deres sundhedsdata, mens der er flere yngre, der bruger sundhed.dk, når de skal finde en behandler, se vaccinationer eller registrere sig som organdonorer.  

Giver svar på spørgsmål

På sundhed.dk og i MinSundhed-appen er der en række digitale sundhedsløsninger.

Når man logger ind med MitID kan man få svar på mange spørgsmål. Man kan blandt andet se sine aftaler med sundhedsvæsenet, sine henvisninger, sine prøvesvar, sin journal fra sygehuset og sine medicinoplysninger.

De digitale sundhedsløsninger bruges ifølge undersøgelsen ofte i forbindelse med et lægebesøg.

Patienthåndbogen er den mest besøgte del af sundhed.dk.

Både blandt de yngre og de ældre brugere. Ifølge undersøgelsen bliver håndbogen især brugt, når vi gerne vil vide mere om vores egne sygdomme, eller når vi har pårørende, der har brug for hjælp til at finde informationer.

Bedre overblik over mulighederne

Mens danskerne altså godt ved, at de kan se deres sundhedsdata på sundhed.dk, er det ikke alle, der har det fulde overblik over alle mulighederne. F.eks. er der kun 45 procent, der ved, at man på sundhed.dk kan tage stilling til organdonation og kun 29 procent ved, at man kan søge efter behandlere:

”Det er godt at se, at sundhed.dk og appen MinSundhed fortsat hjælper danskerne til at håndtere deres egen sundhed og sygdom. Både konkret i forbindelse med lægebesøg, og når de har brug for svar om deres egen og deres pårørende sygdomme", siger sundhed.dk’s bestyrelsesformand Lars Gaardhøj, og fortsætter:

”Men det er også tydeligt, at der er brug for, at vi får udbredt kendskabet til de forskellige funktioner endnu mere, så brugerne får mest muligt ud af vores digitale sundhedsløsninger".

Anbefalet til dig