“Det vil afspejle sig direkte i vores priser.”
Lige nu læser andre
Når du næste gang lægger en plade chokolade, en pose slik eller en pakke kaffe i indkøbskurven, kan prisen være lavere end længe.
Coop, Salling Group og Rema 1000 har nemlig lovet, at de vil sende regeringens planlagte afgiftslettelser direkte videre til kunderne.
Hos Coop, der står bag Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount, lyder meldingen klart.
“Hvis en afgift fjernes, vil det afspejle sig direkte i vores priser,” siger senior kommunikationsrådgiver Jacob Lassen til DR.
Konkurrenten Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka, bakker op. Pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen understreger, at prisfaldet kommer hurtigt til at kunne mærkes:
Læs også
“Så snart afgifterne bliver fjernet, så vil vi sænke priserne tilsvarende på de varer, som vi sælger under vores egne varemærker, så det vil kunderne relativt hurtigt opleve som værende billigere i vores butikker.”
Også Rema 1000 lover lavere priser. Kommunikationsdirektør Jonas Schrøder bekræfter, at kæden vil følge samme linje.
Men det stopper ikke her.
Forventningen er, at også eksterne leverandører følger trop og sænker priserne, så kunderne kan mærke forskellen på langt flere hyldevarer.
Ifølge regeringens forslag betyder afgiftslettelsen, at en plade chokolade på 150 gram falder knap en femmer i pris.
Læs også
En pose slik på 300 gram bliver cirka en tier billigere, mens et kilo kaffe falder med omtrent det samme.
Samlet set koster det staten 2,4 milliarder kroner i mistede indtægter, men for danske familier betyder det søde besparelser ved kassebåndet.