Har du fået en sur p-bøde fra Q-Park?
Så er der gode nyheder, for nu slår Forbrugerombudsmanden hårdt ned på parkeringsselskabet, som har brugt skiltning, der kan have vildledt dig og mange andre bilejere.
Q-Park er blevet kritiseret for et skilt på Hvedevænget 66-80 i Næstved, hvor der stod, at man kunne parkere gratis i to timer på hverdage mellem klokken 7 og 17.
Men længere nede på skiltet, med mindre skrift, stod det, at der uden for dette tidsrum krævedes parkeringstilladelse.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er det vildledning, skriver Ekstra Bladet.
Klar besked fra Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmand Torben Jensen slår fast, at p-skilte skal være lette at forstå, inden folk forlader bilen, og at uklare skilte kan betyde, at afgifterne er ugyldige. Han siger:
"Den tekst, der står på et parkeringsskilt, udgør aftalen mellem forbrugeren og parkeringsselskabet. Derfor er det naturligvis vigtigt, at det står klart, tydeligt og let forståeligt på skiltene, hvilke vilkår der gælder."
Q-Park har oplyst, at skiltet blev skiftet ud sidste sommer, men det ændrer ikke på, at bøderne kan være opkrævet på et ulovligt grundlag.
Mulighed for at få pengene tilbage
Hvis du har fået en p-bøde på adressen i tidsrummet uden for de to gratis timer, kan du nu have krav på at få dine penge tilbage.
Forbrugerombudsmandens vurdering åbner for, at de berørte bilister kan søge refusion, hvis de har fået en kontrolafgift for at parkere uden tilladelse, fordi skiltningen har været forvirrende.