Glemt tøj fra den københavnske metro: Det bliver der af det

Af: Kasper Rud

|

18/07/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mange mennesker glemmer ting og sager i den københavnske metro. Her kommer det hen efter 30 dage.

Lige nu læser andre også

Mange mennesker bruger dagligt den københavnske metro. Både pendlere, men også turister, der skal ud og opleve den danske hovedstad.

Det kan derfor næsten ikke undgås, at nogle glemmer en genstand i ny og næ. Der er faktisk flere, der glemmer ting, end man lige tror.

Derfor er der blevet lavet et tiltag i hovedstadsområdet, der laver et godt formål ud af det.

Det skriver Blå Kors Danmark i en pressemeddelelse.

Glemt tøj fra Metroen får nyt liv i Rødovre

Blå Kors’ genbrugsbutik i Rødovre modtager jævnligt uafhentet tøj fra den københavnske Metro. Efter 30 dage uden ejermand, sendes tøj og andre efterladte genstande videre til butikken. Salget af disse varer går til at støtte udsatte børn, unge og voksne.

Mange har oplevet at glemme en jakke eller et par høretelefoner i Metroen. Metro Service står for den daglige drift af metroen i København. De samler dagligt efterladte genstande op. Hvis disse ikke bliver hentet inden for 30 dage, overleveres de til Blå Kors Danmark. Aftalen mellem Metro Service og Blå Kors sikrer, at brugbart tøj og genstande får nyt liv og ikke ender i skraldespanden.

Jytte Jensen, funktions- og områdeleder for Blå Kors’ genbrugsbutikker på Sjælland, udtaler: ”Vi er meget glade for aftalen med Metro Service. Vi modtager op til 25 kg tøj månedligt, som vi sælger i vores genbrugsbutik i Rødovre. Det er ofte rigtig fin kvalitet uden fejl og mangler, så vi er glade for, at det kan få nyt liv i stedet for at blive smidt ud.”

Blå Kors Danmark driver 55 genbrugsbutikker, hvor overskuddet går til at støtte udsatte grupper i samfundet. Aftalen med Metro Service har været i kraft siden årsskiftet, og hos Metro Service ser man det som en win-win-situation.

”Vi er glade for at have startet samarbejdet med Blå Kors Danmark. Det betyder, at der er mulighed for at være med til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne. De glemte genstande får et nyt liv frem for at blive smidt ud, og samtidig får Blå Kors Danmark mulighed for at finansiere nogle af deres aktiviteter – det giver en gevinst for alle,” siger Mikkel Lindblad Szlavik, kommunikationschef hos Metro Service.

Metro Service arbejder sammen med flere organisationer, der støtter udsatte borgere i områderne, hvor de opererer. Som virksomheden udvider til også at omfatte Letbanen på Ring 3, er det vigtigt, at hittegods fortsat kommer lokalsamfundet til gavn.

”Da vi står overfor at udvide vores forretningsområde til også at tælle Letbanen på Ring 3, er det helt oplagt for os, at vores hittegods går til genbrugsbutikken i Rødovre, hvor Letbanen også kommer forbi. Det er nemlig vigtigt for os, at vores bidrag gavner lokalsamfundet i de områder, hvor vi driver metro og snart også letbane,” tilføjer Mikkel Lindblad Szlavik.

Fakta om håndtering af hittegods i Metroen:

Metro Service registrerer og opbevarer glemte værdigenstande i minimum 14 dage, hvorefter de overgives til politiets hittegodskontor. Tøj og lignende glemte sager opbevares i minimum 30 dage hos Metro Service, hvorefter de sendes videre til Blå Kors Danmark.

Du kan hente dine glemte sager hos Metro Services kundeservice på Metrovej 3, 2300 København S alle hverdage fra kl. 8.00-16.00.

Yderligere info om hittegods findes på: Glemte sager (dinoffentligetransport.dk).

Anbefalet til dig