Quality Street er et af Nestlés mest ikoniske konfekture brands og særligt her i den søde juletid har det populære brand en helt særlig plads på danskernes julebord. Men i år ser de ikoniske chokolader en smule anderledes ud. Nestlé udskifter nemlig, gradvist over de næste 5 måneder, indpakningen på 9 ud af 11 populære varianter.
De resterende to chokolader – Orange Crunch og The Green Triangle – vil forblive i deres nuværende indpakning i aluminiumfolie, da de i forvejen er designet til genbrug.
Ved at udskifte dobbeltlag af folie & cellufan med en enkel papirindpakning, vil Quality Street fjerne mere end 2 milliarder stykker emballage fra brandets globale forsyningskæde.
Quality Streets transformation til papiremballage er ét af de mange skridt, der skal hjælpe verdens største fødevarevirksomhed med at nå sine klimamål.
I 2050 skal Nestlé opnå netto nul udledning (net zero), i 2030 en halvering af drivhusgasudledningen (fra et 2018 udgangspunkt) og allerede i 2025 sigter virksomheden at have genbrugelig og/eller genanvendelig emballage for alle virksomhedens mere end 2000 brands.
Ifølge Nestlés nordiske bæredygtigshedchef Ulla Luhtesala er det afgørende at brands som Quality Street går forrest:
”Som verdens største fødevarevirksomhed spiller vi en afgørende rolle i at drive udviklingen mod et grønnere og mere bæredygtigt globalt fødevaresystem, hvor også udvikling af cirkulær emballage står helt centralt. Den grønne udvikling – og vores rolle i den - står øverst på vores dagsorden," siger hun i en pressemeddelelse.
Udskiftningen af indpakningerne er allerede begyndt og forventes komplet inde for de næste 5 måneder.