Det spørgsmål har Spar Nord og Bilbasen sat sig for at finde svar på. Sammen har de regnet på den nødvendige besparelse for, at turen går i plus, fortælles det tirsdag i en pressemeddelelse.
Deres konklusionen er, at for nogle danskere skal indkøbsvogne fyldes godt op med varer, før turen er tjent hjem.
"Kører du fra Skagen og tilbage igen, skal grænseindkøbene ifølge beregningerne resultere i en besparelse på lidt mere end 1.800 kroner, før turen giver økonomisk pote. Kører du i stedet frem og tilbage fra Odense, skal du handle besparelser hjem for cirka 700 kroner," skriver Bilbasen i pressemeddelelsen.
"Vores beregninger rummer mere end blot udgifterne til brændstof. For at opnå et mere nuanceret overblik over turens omkostninger er det nødvendigt også at medregne blandt andet afskrivninger, da antal kørte kilometer betyder relativt meget for din bils værdi," fortæller markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang og fortsætter:
"Kigger vi generelt på det, har flere afgiftsændringer i løbet af 10’erne gjort det markant billigere for danskerne at være bilejer, og dermed er omkostningerne pr. kørt kilometer faldet en del. Vi ser dog aktuelt en ret tydelig udvikling på dieselbilerne som følge af miljødagsordenen og øget regulering. De taber simpelthen værdi hurtigere end tidligere, hvilket betyder, at de samlede køreromkostninger stiger."
Disse ting skal man også overveje om grænsehandel
Beregningen af omkostningerne er baseret på de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark (både diesel og benzin) i de første fem måneder af 2021 og løber i år op i 2,28 kroner pr. kilometer. Dermed løber turen frem og tilbage fra f.eks. Aalborg op i 1.330 kroner, mens grænsefarende fra f.eks. Helsingør skal handle besparelser hjem for hele 1.600 kroner for at tjene turen hjem.
"Dertil kommer eventuelle udgifter til forplejning undervejs og bro eller færge, afhængigt af hvor du kører fra. Selvom der på nogle varegrupper kan være betydelige prisforskelle mellem grænsebutikkerne og de danske dagligvareforretninger, kræver det for mange danskere, at der købes relativt stort ind, før turen kan betale sige," siger cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm og fortsætter:
"Regnestykket ser selvsagt bedre ud, hvis du f.eks. bor i Sønderjylland, eller hvis grænsehandlen sker i forbindelse med f.eks. kør-selv-ferie, hvor du alligevel kører forbi grænsebutikkerne."
Sådan beregner du den nødvendige besparelse fra din bopæl
Find afstanden fra din bopæl til de nærmeste grænsebutikker på nettet (f.eks. på Via Michelin eller Google Maps), og husk også at medregne hjemturen. Derefter ganger du den samlede afstand med TCO’en 2,28 kroner. TCO står for total cost of ownership og er et udtryk for de samlede omkostninger ved at køre bil. Suppler til sidst med eventuelle omkostninger til f.eks. færgetur og forplejning.
TCO-beregningen er baseret på de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark i de første fem måneder af 2021. TCO tager udgangspunkt i tre års ejerskab og salg i ren handel til forhandler efter de tre år. Elementer, der indgår i beregningerne: brændstofpriser, brændstofforbrug, afskrivningsprofil, finansiering.