Skattestyrelsens chatrobot, der er drevet af kunstig intelligens, har vist sig at være en ressource, som danskerne tyer til.
Denne digitale assistent, som er tilgængelig døgnet rundt, har modtaget en overvældende 266.000 borgerhenvendelser i 2023, hvilket er en stigning på 63 procent fra det foregående år.
Det skriver TV 2.
Søren Bork Hansen, der er underdirektør i Skattestyrelsen, sætter ord på chatbottens voksende popularitet:
"Vi så et behov hos danskerne for hurtigt at kunne komme igennem til os og altid kunne få et svar hos Skattestyrelsen, selvom det er aften eller weekend", siger han.
Chatrobotten, som er særlig populær i aftentimerne og weekenderne, tilbyder vejledning om forskudsopgørelser og månedsfradrag, og sparer borgerne for at vente i telefonkø.
Ifølge Søren Bork Hansen har chatrobotten en unik fordel, da folk ikke frygter at kontakte den med fare for at stille et 'dumt' spørgsmål.
Mikkel Flyverbom, der er professor i kommunikation og digitale forandringer ved Copenhagen Business School, ser Skattestyrelsens chatfunktion som en del af en større digital revolution:
"Overordnet er det et tegn på, at vores velfærdssamfund er blevet gennemdigitaliseret, og at vi bruger digitale løsninger i højere grad. At vi ikke sætter os ved telefonen, men sætter os ved en hjemmeside med en chatbot."
Søren Bork Hansen påpeger endvidere, at hvis chatbotten støder på spørgsmål, den ikke kan svare på, bliver borgerne hurtigt koblet til en live vejleder inden for almindelig åbningstid.
Han understreger også, at tilfredsheden med chatfunktionen er lige så høj som ved traditionel telefonvejledning.