De fleste har handlet hos dem før.
Den svenske møbelgigant IKEA er med sine cirka 400 varehuse og mere end 200.000 ansatte fordelt ud over 48 forskellige lande en storspiller på møbelmarkedet.
Kæden står dog ny over for store problemer, efter en omfattende fejl i deres IT-system, som har ført til uretmæssige træk fra kunders konti.
I alt 2024 kunder er blevet ramt af fejlen, der skyldtes en menneskelig fejl i systemhåndteringen.
Kommunikationsdirektør Christian Mouroux udtrykker beklagelse over for de berørte kunder. "Vi er ekstremt kede af det på kundernes og medarbejderens vegne. Vi kan kun undskylde for den ulejlighed, vores fejl har medført," udtaler han til B.T.
Fejlen opstod i forbindelse med annullering af ordrer, hvor kunder blev trukket beløb, de ikke skulle have betalt.
Christian Mouroux understreger, at beløbene ikke er vilkårlige, og forsikrer, at "ingen kunder skal frygte, at der bliver trukket vilkårlige beløb i fremtiden."
Ikke småbeløb
Og det er ikke kun småbeløb, der er tale om.
Flere kunder beskriver store hævninger og lange ventetider til en kundeservice, der ikke kan hjælpe med problemerne.
Kunden Kristian beskriver på Trustpilot, hvordan over 60.000 kroner blev trukket fra hans konto, hvilket skabte usikkerhed omkring betaling af regninger.
"Ved henvendelse til IKEA, angiver de at der er tale om en fejl, og at vi vil modtage beløbet retur inden for 3-5 dage. I mellemtiden må vi så undskylde over for vores bank, undlade at betale regninger for bl.a. vores barns daginstitution m.v." skriver kunden blandt andet i sin anmeldelse.
En anden kunde oplevede et træk på 8000 kroner og har fået at vide, at tilbageførslen stadig er under behandling, mens en tredje kunde har fået hævet 4500 kroner over et halvt år efter det seneste køb i møbelbutikken.
IKEA arbejder nu på højtryk for at rette op på fejlen.
Ifølge Christian Mouroux har langt de fleste kunder allerede fået deres penge tilbage, og virksomheden fokuserer på at afslutte de resterende sager hurtigt.
"Tilliden til at kunne handle trygt og sikkert med IKEA er af højeste prioritet for os," understreger han og oplyser, at alle berørte kunder vil modtage et personligt brev med yderligere information.