Hvis du er eller tidligere har været kunde her, så er det tid til at spidse ører.
Ejendomsmæglerkæden EDC er blevet udsat for et omfattende hackerangreb natten til den 1. november.
I kølvandet på angrebet har næsten 100.000 kunders CPR-numre været i farezonen, mens over 700.000 almindelige kundedata, såsom navne, adresser og telefonnumre, er blevet kompromitteret, herunder både tidligere og nuværende kunder.
Det skriver SE og HØR via TV 2.
Ifølge EDC står en international hackergruppe bag angrebet, hvilket har ført til intensiv indsats fra virksomheden for at inddæmme og afbøde omfanget af angrebet:
"Siden vi fik kendskab til angrebet, har vi arbejdet i døgndrift på at inddæmme og afbøde angrebets omfang. Det er lykkedes, og vi har nu genoprettet systemdriften og foretaget en række foranstaltninger for at styrke sikkerheden af vores systemer yderligere", skriver de på egen hjemmeside.
Berørte har modtaget besked
Berørte personer har modtaget direkte besked fra EDC, der i et orienteringsbrev til potentielt påvirkede kunder forklarer, at kompromitterede data også kan omfatte kopier af pas, kørekort og sygesikringsbeviser.
Risikoen for identitetstyveri og svindel, herunder køb og lånoptagelses i den enkeltes navn, er reel, og EDC opfordrer de berørte til at udvise forsigtighed og til at tjekke op på, om enten køb eller lånoptagelse er optaget i deres navn.
Kommunikationschef for EDC, Jan Nordmann, bekræfter, at angrebet blev opdaget den 1. november, men at offentliggørelsen først blev gjort senere, da de ikke ville skabe uklarhed.
Han erkender, at bekymringen hos nuværende og potentielle kunder er forståelig og forsikrer, at virksomheden samarbejder tæt med politiet, eksterne eksperter og myndighederne for en omfattende efterforskning.
EDC har også formelt politianmeldt hændelsen og rapporteret det til Datatilsynet som en del af deres bestræbelser på at imødegå konsekvenserne af dette alvorlige angreb.