Da 365discount og Lidl annoncerede en tilbudskampagne, der effektivt skar momsen fra prisen på frugt og grønt, var reaktionen fra forbrugerne intet mindre end eksplosiv i visse dele af Danmark.
I Viborg, domkirkebyen i hjertet af Midtjylland, skød salget af sundere valg i vejret med hele 158 procent i kampagnens uge. Kontrasten til København, hvor salget "kun" steg med 25 procent, kunne ikke være mere slående.
"Det er en tendens, der har været i mange år. Landsdækkende virksomheder har i mange år haft den udfordring, at flere jyske afdelinger mener, at en nedsat pris på en vare stadig er alt for høj. Så det er et mønster, der ses igen og igen," forklarer detailhandelsekspert Bruno Christensen om de markante regionale forskelle til B.T.
I kampens hede for sundhed og besparelser har 365discounts initiativ vist, at prisfølsomheden varierer betydeligt.
"Det flugter meget godt med, at vi generelt ser, at folk i København er mindre prissensitive og tilbudssensitive end i andre dele af landet. Det styrker dog samtidig også den konklusion, at hvis man skærer momsen på frugt og grønt, så vil det ramme det brede Danmark," siger Michael Tilsted, direktør i 365discount, om forskellen på forbrugernes reaktioner.
Fra Viborgs imponerende 158 procent til Københavns mere beskedne 25 procentige stigning, viser tallene en klar appetit på sundere valg, når prisen er den rette. Med skatteminister Jeppe Bruus' ros af initiativet kan dette være første skridt mod en sundere fremtid for Danmark - en bid ad gangen.
Her er et overblik over, hvor meget mere frugt 365discount solgte i den fjerde uge, hvor kampagnen kørte:
- 156 % mere frugt og grønt solgt i Viborg
- 48 % mere frugt og grønt solgt i Esbjerg
- 98 % mere frugt og grønt solgt i Haderslev
- 57% mere frugt og grønt solgt i Aabenraa
- 25 % mere frugt og grønt solgt i København
- 40 % mere frugt og grønt solgt i Århus
- 48 % mere frugt og grønt solgt i Nykøbing Falster
- 36 % mere frugt og grønt solgt i Odense.