Henriks brandbil fra 1963 er til salg: Den røde farve passer ham ikke

04/04/2020

Rikki Tholstrup Jørgensen

59-årige Henrik Loff vil sælge sin brandbil. Foto: DBA Guide.
Den røde farve er én af årsagerne til, at Henriks brandbil skal sælges. En bil, han selv har købt direkte fra brandstationen i Tyskland. Bliver bilen din, får du et motorkøretøj, som står helt originalt, og som endda gemmer på det gamle brandtøj, original stige, blå blink og udrykning, vandslange og alt, hvad du skal bruge for at slukke en brand.

Mest læste i dag

59-årige Henriks brandbil er så stor og byder på så mange skuffer, skabe og kringelkroge, at Henrik fra Krusmølle ved Aabenraa først opdagede, at bilen var fyldt med gammelt brandtøj, fire år efter, han købte bilen.

Det er historien om en mand og en bil, der faktisk ikke har et særlig nært ”venskab”. Henrik Loff elsker sin brandbil, men han har aldrig haft tid til at ”rode” med den. På grund af Corona-epedimien og konvekvenserne heraf, har han nu heller ikke så mange ressourcer til at føre projektet med bilen ud i livet. Det skriver DBA Guide.

Derfor kan du i dag købe Henriks flotte brandbil på DBA.

Henrik sælger bl.a. sin brandbil, fordi den desværre er rød

Blå blink, sirener og en vandslange. Det er nogle af de ting, der kendetegner en brandbil. Men mest af alt er brandbiler forbundet med deres farve - rød.

Dog er det netop den røde farve, der indirekte er en af årsagerne til, at Henrik nu vil af med sin brandbil.

Henrik købte nemlig i sin tid brandbilen fordi, han havde planer om at få bilen til at passe ind i sin eventvirksomhed. Henrik har et event firma, hvor han indretter store mastetelte, lagere, værksteder og messehaller med pynt og sjove effekter, foruden møbler.

Da Henrik i sin tid anskaffede sig brandbilen, var tanken, at bilen skulle bruges som blikfang og sjovt indspark til kommende events:

"I mit firma bruger vi primært tre farvekoder, som dækker over farver, der alle er jordfarver. Og derfor passer brandbilens røde farve ikke ind i resten af vores udsmykning," fortæller Henrik til DBA Guide.

Hans plan har derfor været at få malet brandbilen mørkebrun eller creme, og desuden få ombygget den gamle veteranbil til en bar eller en foodtruck.

Men Henrik har gang i så mange projekter, at han ikke i løbet af de fire år har haft tid til at gøre noget ved brandbilen, og på grund af Corona-epedimien er Henriks firma blevet så økonomisk ramt, at han nu heller ikke synes, han har pengene til at ombygge og male det gamle køretøj.

Derfor må rød være rød, brandbil må forblive brandbil, men det passer ikke ind i Henriks farvekoder eller event-intentioner, og derfor må bilen nu søge andre græsgange.

Henriks brandbil er en velbevaret orginalitet

En veteranbil. Det begreb forbinder mange nok med en bil, der er gammel, og som derfor typisk har været i hænderne på mange ejere.

Ofte vil du se veteranbiler, der er blevet sat i stand hist og her, og som derfor består af en kombination mellem originale dele og nyere reservedele.

Men sådan er det ikke med Henriks brandbil. Den røde slæde købte Henrik direkte fra den tyske brandstation for fire år siden. Dermed er det kun Henrik, der foruden brandstationen, har ejet bilen. Og man kan næsten argumentere for, at Henriks ejerperiode ikke tæller. For Henriks eneste bedrift i forhold til bilen er – rundt regnet – at han har kørt den hjem fra Berlin og placeret den i sin store garage, hvor bilen har sovet i fire år. 

Og det manglede nære bånd mellem Henrik og brandbil kan mærkes. Da vi var ude og optage, erkendte Henrik, at han ikke var klar over, hvilken funktion flere af bilens knapper i instrumentbrættet betjente.

Henrik har altså ikke rigtig nærmet sig bilen i sin tid som ejer, og det betyder, at du som den nye forældre til bilen får en original brandbil, som havde du selv købt den fra brandstationen. Den eneste forskel er, at Henrik har gjort det kedelige arbejde for dig: Han har kørt veterankøretøjet hjem til Danmark med 67 kilometer i timen på Berlins motorveje.

Folk, der har så specielle biler til salg, er ofte ejere med benzin i blodet, der kender til hver en lille knap, og hver en skue i bilen. Besøget hos Henrik og brandbilen står i stor kontrast hertil. For her løftede vi op i bagsæderne for at tjekke de store hulrum herunder, og da vi for en god ordens skyld løftede op i det tredje bagsæde, kunne vi sammen med Henrik overraskende konstatere, at dette hulrum, modsat de to forrige, ikke var tomt. Her gemte der sig to sæt ”branddragter”. To store, tunge sølv hel-dragter med tilhørende hovedbeklædningsmasker og handsker til.

"Det var jeg faktisk ikke klar over. Det vidste jeg slet ikke, "siger Henrik overraskende til DBA Guide

Oplevelsen fortæller, hvor lidt Henrik har ”påvirket” bilen, og dermed hvor originalt bilen står. Samtidig siger det noget om, hvor stor en brandbil, Henrik sælger. Så omfangsrig, at der åbenbart kan gemme sig så gedine sæt brandtøj, uden at ejeren gennem fire år opdager det.

Burde være fuld funktionsdygtig

Henriks brandbil er fra 1963. Den har på trods af sin høje alder kun kørt 25.000 km. Du får dermed en bil, der har mange gode kilometer i sig endnu. Og det samme gælder dens ”brandsluknings-skills”:

Henrik har ikke selv testet køretøjets duelighed, men han har på den anden side ikke selv pillet ved noget, og dermed kan man som ny ejer af bilen forvente, at den stadig i dag kan sprøjte med vand, så det basker. Har du derfor en have, du er træt af at vande hver dag, kan du anskaffe dig Henriks brandbil, som burde kunne mætte de fleste planter på et splitsekund.

Brandbilen er af mærket ’Man 415 H’, og den er fra Tyskland. Den har en 6 cylindret diselmotor, og Henrik forsikrer, at bilen er rustfri i bunden. Dører og låger har dog lidt rust på sig.

Bilens passager-afdeling er så stor, at du snildt vil kunne sidde tre mennesker oppe foran i bilen og 6 mennesker bagved. Er I en familie på 9 mennesker, kunne brandbilen derfor være en bil, der opfyldte jeres pladsbehov.

Er du derimod typen, der elsker fart over feltet, er Henriks røde dyt ikke en sag for dig. Bilen kan hive sig op på 67 kilometer i timen, når det går hurtigst. Det vil sige 2 kilometer hurtigere end minimumskravet for at køre på motorvejene.

Disse fasetter ved brandbilen er Henrik selv mest begejstret for

En ejer, der efter fire år stadig ikke kender til alle instrumentbrættets funktioner – nej, man skulle ikke umiddelbart tro, at Henrik havde anden erfaring med brandbiler. Men det er lige nøjagtig, hvad han har.

Henrik har tidligere købt en brandbil, som han malede i creme-nuancer, ombyggede og solgte til et firma som blikfang.

"Det, jeg synes, er fasinerende ved brandbiler, er deres mange visuelle detaljer. F.eks. de mange fine håndtag, der er på sådan en bil, og alle bilens mange lamper," fortæller Henrik til DBA Guide.

Han er også ret begejstret for de metaltrin, der kan foldes ud på bilens bagende, så man kan klatre op på taget. Originale detaljer han håber, en ny ejer vil bevare.

Har du også undret dig? Denne funktion har bilens to ”følehorn”

Vandslange, en stige og blå blink. Du finder mange ting på en brandbil, som adskiller den fra andre, normale biler. En af de ting er desuden de to hvide, runde plastik-”dimser”, som er placeret på to sorte plastik-stænger i hver sin side af bilens forparti.

De to hvide bolde på de sorte stænger minder nærmest om følehorn, og det er næsten også den funktion, de varetager.

"På sådan en stor bil kan det være vanskeligt at se ud over siderne på bilen. Bilens yderste kant foran kan du ikke se fra føresædet, og derfor er disse to sat på for at give føren en fornemmesle af, hvor bilens yderste punkt er," forklarer Henrik til DBA Guide.

Alle Henriks mange projekter

Hvorfor køber man en brandbil, kører helt til Berlin for at hente den hjem, for så at stille den i en garage i fire år. Uden kærlighed?

Spørgsmåler trænger sig måske på, når du læser denne artikel. Svaret er, at Henrik er en mand, der får en masse nye idéer, og som konstant er ifærd med et projekt.

"Jeg ejer to restauranter og et eventfirma, så der er altid projekter. Derfor har jeg ikke lige fået tid til at gå igang med brandbilen," fortæller Henrik til DBA Guide.

Nu hvor Corona-epedimien har ramt Danmark, har det også ramt Henrik på pengepungen, så ham og konen besluttede i fællesskab, at det måtte være en oplagt anledning til at få ryddet lidt op og solgt ud af projekter, der havde lange udsigter.

"Min kone kiggede på mig og sagde, ’Hvaaa. Skulle den brandbil måske ikke også se at finde sig en ny ejer’," fortæller Henrik til DBA Guide.

Han har ellers fået en masse tid i kræft af, at hele 32 arrangementer i hans biks er blevet rykket eller aflyst. Men når Danmark åbner igen, spår Henrik, at han får travlt. Både med at afholde de rykkede events og med nye bookninger. Og til den tid er der ikke plads og overskud til kvalitetstid med brandbilen.

En brandbil ingen kendte til

Når vi kvinder køber en ny kjole, kan det være så stor en ting for os, at den skal vises frem til flest mulige. I det lys skulle man tro, at når man anskaffer sig en brandbil, skal hele verden vide det. Men sådan foregår det ikke hos Henrik.

Henrik er gået stille med dørerne. Og ikke engang bevidst. Henrik har gang i så mange projekter, at dét at anskaffe sig en brandbil ikke altid er noget, han lige får fortalt til selv de nærmeste:

"Jeg havde for et år siden stillet brandbilen ud på gårdspladsen for lige at lufte den, og så kørte min bror tilfældigvis forbi. Han ringede straks til mig og spurgte, om jeg mon lige havde købt mig en brandbil. Så måtte jeg fortælle ham, at jeg faktisk havde ejet den i 3 år," griner Henrik til DBA Guide.

Hvis du er interesseret i brandbilen, kan du finde dens DBA-annonce her, såfremt bilen stadig er til salg.

 

 

Anbefalet til dig