Ifølge Ekstra Bladet via. det østrigske medie Krone Zeitung, skal EU-medlemmer gøre sig klar på nye regler i trafikken.
Den franske politiker Karima Delli, der er formand for den lovgivende komité for transport og turisme, står nemlig i spidsen for at lave udkast på nye regler for kørekortlovgivning i EU-lande.
Udgangspunktet for lovændringen, er at styrke sikkerheden i den europæiske trafik - og især de unge trafikanter med dugfriske kørekort direkte fra trykken vil blive påvirket af de potentielle ændringer.
En undersøgelse fra oktober-2021 lavet af European Transport Safety Council viste nemlig, at hele 40 procent af alle dødsfald i den europæiske trafik, skyldes 'unge trafikanter'
Krone Zeitung sidder inde med en liste over de potentielle ændringer der blev optegnet for første gang i juli, og som for tiden bliver diskuteret i Europa-Parlamentet.
Det skal understreges at intet er blevet vedtaget ved lov endnu, men at debatten er blevet bragt op.
Ændringerne lyder som følge:
1) Fartgrænse for nybegyndere: Unge under 21 år samt personer der lige har fået kørekort, må ikke køre mere end 90 kilometer i timen. Dermed må de nyklækkede trafikanter ikke befinde sig i overhalingsbanen på motorvejen.
2) Vægtgrænse for unge: Unge under 21 må ikke køre i køretøjer, hvis samlede vægt overgår 1.800 kilo. Ønsker de at køre i større fartøj, skal de anskaffe sig et ekstra kørekort ved navn B+.
3) Flere tjek af ældre: Er du over 60 år, bliver det påkrævet at der skal anskaffes et nyt kørekort hver syvende år, hver femte år hvis man er over 70 år, og hver andet år hvis man er over 80 år gammel. Ved hver fornyelse kræves der en godkendelse fra en læge, som skal foregå for egen regning.
4) Forbud mod natkørsel: Er man under 21 år gammel, bliver det ulovligt at køre fra klokken 00.00 til 06.00.
Der har ikke været ændringer i den danske kørekortlovgivning siden 2006.