Teknologien bag selvkørende biler udvikler sig i hastig fart, og i mange biler kan man allerede i dag finde systemer, der kan klare en stor del af arbejdet selv.
I Danmark og mange andre lande i Europa er det dog ikke lovligt at køre uden hænderne på rattet, men det har et europæisk land nu lavet om på.
Fra marts 2025 træder nye regler i kraft i Schweiz , der gør det lovligt at benytte avancerede køresystemer som Autobahnpilot på motorveje og i godkendte områder.
Ifølge meddelelsen fra det schweiziske Federal Roads Office (ASTRA) vil bilister kunne slippe rattet, mens bilens system tager styringen. ”Køretøjet og trafikken skal ikke længere overvåges konstant,” oplyses det, men chaufføren skal fortsat være klar til at overtage styringen, hvis systemet kræver det.
De nye regler åbner også for førerløse køretøjer på andre specifikke ruter, som godkendes af de enkelte kantoner (Kantoner er 'medlemslande' i det schweiziske forbund, red.).
Ruterne kan få støtte og vejledning fra en særlig gruppe under ASTRA, som skal vurdere deres egnethed.
Kravene til sikkerheden er samtidig skærpet. Før systemerne kan implementeres, skal producenterne dokumentere, at trafiksikkerheden og en effektiv trafikafvikling kan garanteres. Typegodkendelse af køretøjerne bliver derfor en vigtig del af processen.
Udover automatiseret kørsel bliver det også muligt at parkere uden fører i specifikt definerede parkeringshuse og parkeringsområder. Her skal bilerne selv kunne manøvrere ind og ud, uden at chaufføren er til stede.
De nye regler markerer et vigtigt skridt i udviklingen af selvkørende teknologi, hvor både privatkørsel og erhvervstransport kan drage fordel af de nye muligheder.
Selvom det endnu ikke er lovligt i Danmark, viser udviklingen i Schweiz, at det godt kunne ligge i en nær fremtid.