Du kan godt begynde at øve dig i at sige “tak” og “må jeg bede om”, hvis du vil have billigere kaffe denne sommer.
Hos Sommerland Sjælland kan gæsterne nemlig få rabat på kaffen – men kun hvis de husker at spørge pænt.
Bag tiltaget står direktør Kåre Dyvekær, der vil minde gæsterne om, at det betaler sig at tale ordentligt, også når kaffetrangen rammer midt i sommervarmen.
Det er ikke en klassisk kampagne med rabatkoder, men et lille projekt, der skal sætte fokus på god opførsel blandt parkens gæster.
"Det er et lille projekt, vi ruller ud. Det gør vi for at sætte fokus på, at man skal tale pænt til hinanden," siger Kåre Dyvekær til TV 2.
Gæsterne opfører sig som regel pænt
Hos Sommerland Sjælland oplever de fleste ansatte, at gæsterne generelt opfører sig pænt.
Men indimellem opstår der episoder, hvor tonen bliver unødvendigt hård, og derfor vil parken gerne sende et venligt, men klart signal.
“Vi har episoder engang i mellem, men vi er generelt en park, hvor der kommer glade mennesker, og det afspejler tonen også.”
Unge medarbejdere skal ikke stå model til alt
Tiltaget kommer i kølvandet på, at flere steder i landet oplever en hårdere tone mod medarbejdere i servicefagene.
Hos Ristinge Camping på Langeland har man allerede sat skilte op med budskabet om, at brok ikke gør køen kortere, og at gæsterne skal tale pænt til de unge ansatte.
Både hos Sommerland Sjælland og Ristinge Camping håber man, at små påmindelser kan gøre en forskel – for når gæsterne husker de “magiske” ord, bliver både kaffen og sommeroplevelsen bedre for alle.