Flere og flere danskere skænker alkoholfri øl i glasset.
Det skriver Bryggeriforeningen i en pressemeddelelse.
Siden 2014 er salget næsten firedoblet, og i 2021 steg det med knap 10 procent til 7,2 millioner liter, viser foreløbige tal fra Bryggeriforeningens medlemmer.
”Alkoholfri øl rammer lige ned en trend, hvor folk er sundhedsbevidste, samtidig med at de ønsker at drikke noget, der smager godt. Derfor snupper flere danskere indimellem gerne en alkoholfri øl, som jo også harmonerer fint med at køre bil”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.
Foto: Shutterstock.
De nye tal viser, at salget af alkoholfri øl især er steget i detailhandlen, mens folk oftere foretrækker procenter i øllet, når de går på bar, restaurant eller café.
Et boom
Danskernes smag for alkoholfri øl, der i Danmark højst må indeholde 0,5 procent alkohol, har medført et boom i antallet af forskellige varianter fra de danske bryggerier.
Mens forbrugerne for ti år siden kun kunne vælge mellem to alkoholfri øl, nærmer antallet sig nu 100, oplyser Bryggeriforeningen.
Salg af alkoholfri øl i Danmark fra medlemmer af Bryggeriforeningen:
- 2012: 2,3 mio. liter
- 2013: 2,0 mio. liter
- 2014: 1,9 mio. liter
- 2015: 3,2 mio. liter
- 2016: 3,9 mio. liter
- 2017: 4,3 mio. liter
- 2018: 5,5 mio. liter
- 2019: 5,9 mio. liter
- 2020: 6,6 mio. liter
- 2021: 7,2 mio. liter*
* = Foreløbigt tal.