2022 har været et hårdt år for den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz, kendt under forkortelsen H&M.
Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab for fjerde kvartal 2022.
Samlet set er der sidste år blevet skåret cirka fem milliarder kroner af overskuddet sammenlignet med året forinden. Størstedelen kom i det fjerde kvartal, skriver Ekstra Bladet.
Overskuddet er påvirket af høje omkostninger og et exit fra det russiske marked.
"Efter at have lagt den værste negative indvirkning fra pandemien bag os, udbrød der krig i Ukraine," lyder det fra administrerende direktør Helena Helmersson om regnskabet, som fortsætter:
"Vi besluttede hurtigt at sætte salget på pause i de berørte lande og senere helt afvikle vores forretning i Rusland og Hviderusland (Belarus, red.)."
Helena Helmersson er dog optimistisk, når hun kigger ind i 2023.
"De eksterne faktorer, der har haft en negativ effekt på vores indkøbsomkostninger, vender gradvist og forventes at blive positive for vores resultater i andet halvår af 2023," siger hun.