Januar er højsæson for at købe, bytte og sælge varer, især efter julens gaveflod.
Det betyder gode muligheder for at gøre en handel blandt private – men også for svindel.
En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland afslører, at godt hver tredje dansker har oplevet at blive snydt eller forsøgt snydt i forbindelse med private handler. Dette fremgår i en pressemeddelelse.
Ingen forbrugerbeskyttelse
Når du handler med en butik, har du som regel forbrugerbeskyttelse, men det samme gælder ikke ved private handler.
Det gør dig ekstra udsat, forklarer Jan Mågård, fagchef hos Sparekassen Kronjylland:
"Din bank vil naturligvis prøve at hjælpe dig med at stoppe en pengeoverførsel, når du mistænker, at du er blevet svindlet. Men ofte er det for sent, og bagmanden kan være svær at opspore. Derfor er det uhyre vigtigt, at du tænker dig godt om, når du køber noget i en privat handel."
Ifølge Mågård er denne type svindel steget markant i slutningen af 2024.
Sådan beskytter du dig selv
Skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen, understreger, at fysisk fremmøde er en god idé, når man handler med private:
"Handler du med private, skal du så vidt muligt altid arrangere et fysisk fremmøde for at klare overdragelse og betaling. Er det ikke muligt, skal du tage dine forholdsregler og researche lidt på den person, du handler med, så du får en form for validering af vedkommende," råder hun.
Jan Mågård tilføjer, at etablerede handelsplatforme ofte viser, hvor gammel en salgsprofil er, og om den er MitID-valideret.
Undersøgelsen viser, at 29 % af danskerne har oplevet forsøg på eller faktisk svindel.
Dette understreger vigtigheden af at være opmærksom på faresignaler, når du handler privat.