Hvilke bør du vælge? - Nu er årets bedste vinterdæk kåret

22/9/20 06:49

Christian Granhøj Skouboe

Mange vælger at sætte nye dæk på bilen, når årstiderne skifter. Foto: Shutterstock
Nye vinterdæk står godt fast på både sne og is. For nogle dæk kniber det mere på våd og tør vej, viser FDMs store vinterdæktest af 28 dæk. FDM anbefaler, at man går efter dæk, der passer til de ofte våde danske vinterveje, oplyses det.

Titusindvis af bilister har købt ny bil siden sidste vinter, og mange af dem skal inden længe ud at købe ’vintersko’ til bilen. Spørgsmålet er, hvad man skal vælge? De senere års milde vintre har øget interessen for helårsdæk, der kan være en udmærket løsning, så længe vinteren ikke viser tænder, og man ikke skal køre til udlandet. Sådan fortæller FDM i en pressemeddelelse. 
 
Skal man altid kunne køre i vinterføre, er der dog ingen vej udenom vinterdæk. Det viser FDMs årlige vinterdæktest, der i år tæller i alt 28 dæk i størrelserne 16- og 17-tommer. Den første størrelse (205/55 R16) er Europas mest solgte og passer til biler i den såkaldte Golf-klasse, mens den anden (235/55 R17) passer til mange af de populære SUV’er. 
 
”I Danmark er vinteren ofte mere grøn end hvid, og det er netop egenskaberne på våd og tør vej, der adskiller testens bedste dæk fra de mindre gode. Da hastigheden ofte er højere på våde og tørre veje, end når man kører i glat føre, er det vigtigt, at vejgrebet også her er godt og bremselængden kort,” siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Særligt 8 klarer sig godt

Det er kombinationen af et anderledes og dybere dækmønster og en blødere type gummi, der sikrer vinterdæk et bedre vejgreb i sne, is og sjap, end sommer- og helårsdæk kan tilbyde. Men netop den blødere gummi kan i visse tilfælde mærkes på kørslen.
 
”Afhængig af dækstørrelse og -dimension kan de blødere dæk betyde, at bilen føles en smule mere ustabil på tør vej ved høj fart. Det kunne særligt mærkes på testens 16-tommerdæk. Det har ikke betydning for sikkerheden, men det kan naturligvis betyde noget for kørekomforten,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Af testens 28 dæk klarer de otte sig til bedømmelsen ’god’, mens 16 dæk klarer sig gennemsnitligt. Fire dæk dumper, alle på dårlige egenskaber på våd eller tør vej.

Husk det nu

FDMs biltekniske redaktør slår fast, at det er vigtigt at bilister afdækker deres behov, inden man investerer i spritnye dæk.  
 
”Bilister har forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov. Derfor kan det være en god idé at dykke ned i vores test, før man beslutter sig for, hvilke vinterdæk man vil købe. FDM anbefaler, at man altid lægger vægt på, at dækket, man vælger, klarer sig godt på især våd vej,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Se alle resultaterne fra årets vinterdæktest på www.FDM.dk eller i Motor nr. 7